שביתה כללית לוחמנית באקוודור: הממשלה נטשה את הבירה מפחד מהמפגינים

נשיא אקוודור, לנין מורנו, הכריז אתמול (שלישי) על מצב חירום ועל עוצר לילה, זאת על רקע הפגנות ההמוניות הנמשכות כשבוע ברחבי המדינה נגד ביטול סבסוד הדלק ולקראת השביתה הכללית ללא הגבלת זמן שהכריזו האיגודים המקצועיים. שרת הפנים, מריה רומו, אמרה כי 479 בני אדם נעצרו בגין חסימת כבישים והשתתפות בהפגנות בלתי חוקיות, כאשר הבוקר רבבות שבו ויצאו לרחובות ושרפו צמיגים. כך מסרה בצהריים רשת הטלוויזיה "טלסור".

ההפגנות ההמוניות פרצו עקב המדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של ממשלת מורנו, מבית היוצר של קרן המטבע הבינלאומית. אתמול הגיעו אלפי בני העמים המקוריים (אינדיאנים) אל הבירה קיטו והטילו מצור על משרדי הממשלה, עוד הם ניסו לפרוץ לפרלמנט כדי להקים את "פרלמנט העם". לקראת בואם של המפגינים, הנשיא מורנו ובצעד תקדימי, הכריז על העיר גואיאקיל, העיר הגדולה ביותר באקוואדור ועיר הנמל הגדולה במדינה כ"בירה זמנית". בין היתר העביר מורנו גואיאקיל את צמרת משרדי הממשלה ואת פיקוד הצבא.

מעצר של מפגינה ביום שני במרכז קיטו. לצידה כוחות צבא הממתינים לפקודה לפעול נגד המפגינים (צילום: טלסור)

תחת הקריאה "מרונו הביתה" ו"לגרש את קרן המטבע מהמולדת" רבבות הפגינו היום בכל הערים. הנשיא מורנו האשים אמש בנאום טלוויזיה, כאשר לצדו עומדים מפקדי הצבא, את ונצואלה ואת נשיאה, ניקולס מדורו, כ"אחראי לשביתה הפוליטית שאין לה כל קשר לדרישות המפגינים".

יצוין שכל כבישי המדינה נחסמו בסוף השבוע, כולל עצירת הפעילות בשדות הנפט ואף מניעת הגעתם של כוחות צבא ומשטרה אל מוקדי המחאות שבפריפריה. באחת מהדרכים, פעילי חברתיים מנועים מזה כשבוע מאוטובוס ובו כ-50 שוטרים מיחידה מיוחדת לדיכוי הפגנות, להתקדם או לשוב אל בסיסם בקיטו. בצהריים ראשי האיגודים מסרו כי השביתה היא מלאה והיא תסתיים "ברגע שנקבל הודעה פומבית מפיו של הנשיא שהעלאת במחירי הדלק בוטלה ושנגנזה התכנית הכלכלית של קרן המטבע".