שביתה כללית בישובים הערבים; אלפים רבים הפגינו בנצרת

אלפים רבים הפגינו בשעות אחה"צ במרכז נצרת, ממרכז העיר אל מרכז התרבות ע"ש מחמוד דרוויש, על פי קריאת ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית. ההפגנה נערכה בתום יום של שביתה כללית ברחוב הערבי בישראל. כל הישובים הערבים בישראל נענו היום (שני) להחלטת ועדת המעקב העליונה של הערבים בישראל, והכריזו על שביתה כללית ויום אבל בעקבות הטבח שביצע צה"ל אתמול בשכונת סג'עיה בעזה.

 2014-07-21_204704

הפגנה נגד המלחמה, הערב, בנצרת (צילום: בוקרה)

בהודעה של ועדת המעקב נאמר: "נבהלנו מהמראות הקשים שהותירה התוקפנות הישראלית על שכונת סג'עיה בעיר עזה. שכן, לאחר הפגזה מהאוויר והים של הכיבוש הישראלי על השכונה, התברר כי עשרות נהרגו, מה שמעלה את מספר ההרוגים ליותר מ-400, מלבד הפצועים שלא ניתן למנות אותם". עוד נמסר כי "במקום שהממסד הישראלי ילמד מפשעיו כלפי בני עמנו הפלסטיני בעבר, במיוחד הטבח בסברה ושתילה, היא ממשיכה בשלה וביצעה את הטבח המבהיל. אנו קוראים לחופשיים בעולם שלא לאפשר לאף בכיר או חייל ישראלי להימלט מאחריותו לטבח הזה". בין היתר, קראו בוועדת המעקב לבטל את החגיגות בעיד אלפיטר המסיים את חודש הרמדאן, ולהשתתף בהפגנה שנערכה בנצרת. יצוין שבערים הגדולות כמו נצרת, אום אלפחם וסחנין ואף בישובים מעורבים ההיענות לשביתה הייתה גדולה יחסית, בעיקר בהשוואה לשנים קודמות בהן הכריזה הוועדה על שביתה אך רוב הציבור התעלם מקריאותיה.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הגיב לשביתת המחאה נגד המלחמה בעזה וקרא לאזרחי ישראל היהודים להחרים את החנויות בעתיד: "אני קורא לכולם לא לקנות יותר בחנויות ובעסקים של אלו במגזר הערבי שמשתתפים היום בשביתה הכללית שהכריזה ועדת המעקב של ערביי ישראל לאות הזדהות עם תושבי עזה ונגד מבצע צוק איתן". ח"כ דב חנין (חד"ש) תקף את קריאתו של ליברמן להטלת חרם על בעלי חנויות ערבים. לדבריו, "חמור ששר חוץ מנצל את הימים האיומים האלה כדי להמשיך במסע ההסתה נגד הציבור הערבי. הקריאות לחרם על עסקים של ערבים ששובתים היום מזכירות ימים אפלים ויובילו אותנו לימים אפלים. דווקא ברגע הזה חשוב להתייצב באמירה הפוכה של יהודים וערבים שעומדים ביחד למען שלום וחיים משותפים בארץ הזאת". ג'אבר עסאקלה, מנהל שותף של עמותת סיכוי שפועלת למען שוויון בין יהודים וערבים אמר ל"הארץ" כי, "ליברמן עובר כל קו אדום ומתנהג כאחרון הגזענים ברחוב ולא כשר חוץ. יותר מתאים לו לעמוד עם ברוך מרזל והחבר׳ה שלו ולהתקיף את הפגנות השמאל״. לדבריו, ״השביתה היא שביתה מוצדקת. ברגע שיש טבח ויש כל כך הרבה נפגעים, אך טבעי שהחברה הערבית תביע הזדהות. זאת בושה וחרפה למדינה שיש לה שר חוץ כזה שכל תפקידו, כך נראה, הוא להסית נגד כאזרחיה ערבים".