שביתה כללית בברזיל נגד הממשלה הניאו-ליברלית – הראשונה מזה 20 שנה

שביתה כללית בברזיל הוכרזה אתמול (שישי), הראשונה מזה 20 שנה נגד הממשלה הניאוליברלית של מישל טמר. הלילה מפגינים הבעירו אוטובוסים והתעמתו עם המשטרה בכמה ערים בברזיל. בין היתר קיימו המפגינים צעדה לעבר מעונו של הנשיא מישל טמר בעיר סאו פאולו. זאת, במחאה על תכניתו של הנשיא לקדם מדיניות צנע בקונגרס ניאוליברלית.

2017-04-29_184340

50 אלף עובדים צעדו אתמול (שישי) ברחובות העיר רסיפה בעת השביתה הכללית. המפגינים נושאים שלטים עם תמונותיהם של חברי הפרלמנט המצדדים בחקיקה הניאוליברלית והנחשדים בשחיתות (צילום: ברזיל דו פאטו)

השביתה הורגשה היטב בכל עריה הגדולות והבינוניות ובמהלכה נערכו מאות עצרות והפגנות בהן לקחו חלק כ-2 מיליון עובדים. טמר ניסה להמעיט בהיקפה של השביתה, אבל השבוע חתם על צו נשיאותי לפיו ניתן יהיה לגייס כוחות צבא "כדי לדכא חתרנות". השביתה הקיפה מפעלים, בתי ספר, אוניברסיטאות, משרדי ממשלה, עיריות, תחבורה ציבורית, מסחר ועוד. בין היתר הממשלה מנסה לשנות חוקים שנחקקו עוד בשנות ה-40 ושהעניקו זכויות לעובדים. עוד רוצה הממשלה לאפשר עבודה רציפה במשך 12 שעות ביממה והעלאת גיל הפרישה.

הרפורמה מקודמת על ידי ממשלת טמר בעת שבקרב הפוליטיקאים הבורגנים גדלה הפניקה: הנשיא מואשם בקבלת מימון לא חוקי לבחירות בהיקף מיליוני דולרים, אחד ממקורביו בסנאט מואשם בעבירה דומה, וגם כמה מיריביהם בקונגרס. עם ריבוי הגילויים על מימון בחירות לא חוקי, חברי פרלמנט במפלגות הגדולות מגבשים תוכנית — לחון את עצמם. חלקם ממקדמי החוק סבורים כי יש להבדיל בין קבלת תרומות למערכת בחירות, גם אם אינן חוקיות, לבין עבירות שחיתות המסעירות את המדינה. "מי שלוקח כסף מפטרובראס אינו דומה למי שלוקח כמה מאות אלפי דולרים בשביל להתמודד בבחירות", אמר אחד הפוליטיקאים החזקים ביותר בברזיל, הסנאטור אאסיו נבס מהמפלגה הסוציאל־דמוקרטית הימנית.

הנשיא טמר ששיעורי התמיכה בו מידרדרים (רק 10% מהנשאלים תומכים במדיניותו) עשוי להיות אחד המרוויחים מהחקיקה. טמר, שהיה סגנה של הנשיאה המודחת דילמה רוסף, מואשם במימון לא חוקי של הקמפיין ב–2014. מנהל בכיר לשעבר בחברה הקבלנית הגדולה בדרום אמריקה: אודברכט, העיד שהעביר לשניים 50 מיליון דולר. אולם טמר מכחיש ובית המשפט ייקבע אם יש להדיחו.