שביתה כללית בארגנטינה נגד הנשיא מקרי; מיליונים הפגינו נגד בולסונרו

שביתה כללית בארגנטינה נגד המדיניות הניאוליברלית של הנשיא מאוריסיו מקרי נערכה אתמול (רביעי). רחובות הערים היו ריקים ושבתו מיליוני עובדים בכל ענפי המשק. כמו כן, לא פעלה התחבורה הציבורית אוטובוסים, מוניות, רכבות ומטוסים. בכניסות לערים הגדולות הוקמו מחסומים על ידי מפלגות שמאל ופעילי ועדי העובדים וכך, למעשה, המדינה שותקה כליל. זו השביתה הכללית החמישית הנערכת נגד מקרי מאז שנבחר לנשיאות לפני יותר מארבע שנים.

2019-05-30_204749

מפגינים חוסמים אתמול בשעות הבוקר את הכניסה לבירה בואנוס איירס (צילום: קלרין)

גם בברזיל גוברת ההתנגדות לממשלתו הימנית קיצונית של הנשיא ז'איר בלוסונרו והיום יצאו לרחובות כשני מיליוני סטודנטים ותלמידי תיכון בכ-150 ערים ברחבי המדינה. בשבוע שעבר כמיליון סטודנטים ומרצים הפגינו נגד המחנק התקציבי של ההשכלה הגבוהה. האיגודים בברזיל הודיעו אף הם על שביתה כללית שתתקיים בעוד שבועיים, ב-14 ביוני.

כמו כן, הבית התחתון של ברזיל דחה ביום חמישי שעבר את יוזמתו הנשיא בולסונרו להעביר את ההחלטות הנוגעות לתביעות הבעלות על אדמות של הילידים במדינה לידי משרד החקלאות הנשלט על ידי בעלי הקרקעות הגדולים החומדים את קרקעות העמים המקוריים. חברי הפרלמנט הצביעו בעד השבת תחום האחריות לידי הסוכנות הלאומית לענייני הילדים, אך המהלך צריך לקבל גם את אישורו של הסנאט. הצעד של בולסונרו הדאיג פעילים חברתיים ושל העמים המקוריים, אנתרופולוגים ופעילים לאיכות הסביבה מאחר שהוא עשוי לפתוח אדמות אלה לחקלאות ולכרייה מסחריים של בעלי הון וחברות רבלאומיות, כולל ביערות הגשם באמזונס.