שביתה בעקבות רצח צעיר באום אל-פחם והפגנה בטמרה נגד אוזלת ידה של המשטרה

מוחמד נאסר אגבריה, תושב אום אלפחם בן 21, נורה אמש (שישי) למוות בעיר בדרכו חזרה מתפילת מחאה נגד תופעת הפשיעה בחברה הערבית ונגד האופן שבו ממשלת הימין והמשטרה מתמודדות עם התופעה. היורה נמלט אבל תושבים באום אלפחם אמרו כי אגבריה הוא הרביעי ממשפחתו שמת בתקרית אלימה בשנה וחצי האחרונות. על כך מסר הבוקר העיתון "אלאתיחאד".

מאות הפגינו אמש בעקבות הרצח. המוחים צעדו מהכיכר הראשית בכניסה לעיר אל כביש 65, שנחסם לתנועה מצומת מגידו עד לצומת מי עמי. כמו כן, עיריית אום אל פחם הכריזה על שלושה ימי אבל, ושביתה כללית שתתקיים מחר (ראשון). ראש העיר, ד"ר סמיר מחאמיד הודיע שיתפטר בעוד חודש אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יעביר תוכנית למאבק בפשיעה בחברה הערבית. מחאמיד אמר שיעביר את מכתב ההתפטרות עם התאריך העתידי כבר מחר.

שוטרי משמר הגבול מנסים למנוע את חסימת כביש 65, אמש, ליד הכניסה לאום אלפחם (צילום: אל אתיחאד)

גם ראש מועצת ערערה מודהר יונוס הצהיר אמש כי יגיש לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה את התפטרותם על תנאי למשך חודש. לדבריהם, ההתפטרות תהפוך סופית אם לא יראו צעדים למיגור הפשיעה בחברה הערבית. "ראש הממשלה הבטיח להביא תכנית אפקטיבית למאבק בפשיעה ובינתיים הכול דיבורים", אמר יונס, "אם לא תובא תכנית עם תקציב לאישור בתוך חודש אין טעם שנישאר בתפקיד. ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים ושר הפנים יוכלו להגיע ליישובים ולעשות סדר".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), המתגורר באום אל פחם, מתח אף הוא ביקורת על המשטרה. "מדוע הם נעלמים כשצריכים אותם כדי לאסוף נשק ולרסק את ארגוני הפשיעה, אבל מופיעים בהמוניהם כדי לפזר הפגנות?", שאל. הוא הוסיף: "נחריף את צעדי המאבק נגד הכישלון של המשטרה".

יצוין שבשעות אחה"צ נערכה הפגנה נוספת נגד האלימות ואוזלת ידן הממשלה והמשטרה ליד טמרה. ההפגנה התקיימה ביוזמת קבוצת תושבות העיר ולקחו בה חלק יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), וח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). במהלך ההפגנה הודיע ח"כ עודה: "נחדש את המחאה ואת חסימת הכבישים. עכשיו בטמרה, ואחרי הסגר נחסום את העורקים הראשיים, ובראשם כביש איילון למספר ימים". עוד הודיע על שביתת עובדים ערבים כי "רק מכה במקומות הכואבים כלכלית תגרום למדינה לפעול נגד ארגוני הפשע, לאסוף את הנשק ולבצע את יתר בקשותינו הידועות".

סרטון דברי ח"כ איימן עודה בהפגנה בטמרה:

https://www.facebook.com/Alittihad44/videos/883498339133913