שביתה בג'לג'וליה בעקבות רצח הנער; ביום ו' הפגנה המונית נגד אזלת ידה של המשטרה

נער בן 14 נרצח וילד בן 12 נפצע באורח קשה אמש (שלישי) מירי בג'לג'וליה שבמשולש. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים מאיר בכפר סבא, כשמצבם אינו יציב. מותו של הנער, מוחמד עבד אראזק עדס, נקבע זמן קצר לאחר שהגיעו למרכז הרפואי הסמוך, מצבו של מוסטפא אוסאמה חאמד בן ה-12 מוגדר הבוקר קשה אך יציב. כך פורסם ב"אל-אתיחאד" ולפי העיתון הנער הוא קורבן האלימות ה-23 בחברה הערבית בשנת 2021. בשנה שעברה נרשמו מספרי שיא של נרצחים, ומספר הקורבנות הגיע ל-113.

הנער מוחמד עבד אראזק עדס שנרצח אמש בג'לג'וליה (צילום: אל-אתיחאד)

 

בעקבות הירי, מועצת ג'לג'וליה הכריזה על שביתה כללית ביישוב ממחר, ובשעות הצהריים התקיימה ישיבת חירום של המועצה יחד עם ראשי ועדת המעקב העליונה של הציבורי הערבי לקראת הפגנה גדולה שמתוכננת ליום שישי הקרוב. היום נערכו שתי משמרות מחאה ביישוב, בשעות הבוקר של אימהות נגד אלימות ואחה"צ של כלל התושבים.

דרוויש ראבי, ראש מועצת ג'לג'וליה מסר לאחר הרצח: "מה שהולך כיום בחברה הערבית עבר את כל הקווים האדומים, לא נשארו כאלה. זו מלחמת אזרחים. אנחנו בטוחים שאין פה שלטון, אין חוק, אין משילות". ראבי, פעיל מרכזי בחד"ש, אף תקף את ממשלת הימין: "ממשלת ישראל לא החליטה למגר את האלימות במגזר הערבי. היא לא קיבלה החלטה כזאת, אני לא יודע אם היא מתכוונת לקבל. אנחנו חייבים לקום כאיש אחד. המחאה שהייתה באום אל פחם צריכה להמשיך לכל יישוב ויישוב, ואני קורא להפגין ביום שישי ברחבי ג'לג'וליה בשעה 13:00. אנחנו מפגינים נגד אלימות, חייבים שהקול שלנו ישמע למעלה". ראבי סיפר כי הוא מכיר את משפחות הנפגעים. "הנער שנרצח הוא תלמיד מחונן, שקט. הוא קורבן. זה יכול להיות כל ילד, כל גבר, כל אישה", אמר.

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה (חד"ש) הדגיש "שני ילדים בני 12 ו-14 נורו בג׳לג׳וליה. אין מילים לתאר את גודל הזוועה והאובדן הכבד. זהו אחד משלושה אירועי ירי באזרחים ערבים הערב, אחד מהם הסתיים במוות. הפושעים הנתעבים הם אלה שלחצו על ההדק, אבל מדיניות ההזנחה הנפשעת של הממשלה אשמה לא פחות". ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיפה כי "הלב נשבר מכאב. בן 14 נורה למוות, ועוד ילד בן 12 במצב קשה. הדם על ידי העבריינים אבל האשמה היא גם על ממשלת ישראל והמשטרה, שמפקירות את ילדינו". לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "מדינה שמפקירה כך את ילדיה היא מדינה פושעת. כולם יודעים איפה הנשק, כולם יודעים מי הם ארגוני הפשע – המשטרה פשוט בוחרת שלא להגן על אזרחים ערבים".

במרכז מוסאוא, הפועל להעצמת זכויות האזרחים הערביים בישראל, הוסיפו כי "לפני שבוע שלושה ילדים מצאו את מותם בנגב, ראש הממשלה לא מצא לנכון להתייחס למציאות הזאת. זו לא הפעם הראשונה שילד נרצח בג'לג'וליה, אבל המשטרה דווקא התפארה היום בתפיסת טלה גנוב, והפיצה תמונות של השוטרים המוצלחים". עוד נמסר מהמרכז כי "בינתיים, יחידת יואב בנגב עסוקה בהריסת פחונים והשמדת יבולים. הגיע הזמן שהממשלה תתפטר על רקע אוזלת ידה המכוונת".

יצוין שרבבות הפגינו ביום שישי האחרון באום אל-פחם נגד ממשלת הימין והמשטרה.  האלפים מחו על המשך האלימות בחברה הערבית ועל השימוש בכוח מופרז על ידי המשטרה בעת פיזור הפגנה דומה. בדיכוי הברוטלי ביום שישי 26 בפברואר נפגעו עשרות בני אדם. אחד מהם, מוהנד מחאג'נה (30), נפצע קשה ואושפז. תושב העיר נוסף, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) נפגע מירי משטרתי של כדור גומי, וגם ראש העיר ד"ר סמיר מחאמיד נפצע ופונה לבית חולים.

 

עוד בנושא:

חרף חסימות המשטרה: רבבות הפגינו באום אל-פחם נגד ממשלת הימין והאלימות