שביעות רצון בוועדת המעקב מהפגנת הרבבות שנערכה בתל-אביב נגד חוק הלאום הגזעני

ועדת המעקב של הציבור הערבי, שיזמה את ההפגנה במוצ"ש נגד חוק הלאום הגזעני בתל אביב, הביעה שביעות רצון מהאירוע. "המחזה המרהיב שהתגלה אתמול בתל אביב אפשר לבנימין נתניהו וחבורתו להתיר את הרסן ולהתחיל בהסתה פרועה. הצטרפו אליהם מי שמגדירים עצמם ראשי האופוזיציה כמו ציפי לבני יו"ר העבודה אבי גבאי" כתב יו"ר הוועדה מוחמד ברכה באגרת תודה למשתתפים ולמארגנים שפורסמה הבוקר בעיתון "אל אתיאחד". ח"כ לשעבר ברכה (חד"ש) הוסיף כי ההפגנה "היתה יריית הפתיחה במאבק נגד חוק הלאום, ומבחן למוכנות של הציבור הערבי למאבק הציבורי". הוא גם ציין את ההשתתפות הגדולה של אזרחים יהודים בהפגנה.

2018-08-13_200404

מוחמד ברכה (רביעי מימין) בהפגנה שנערכה במרכז תלאביב במוצ"ש האחרון נגד חוק הלאום הגזעני (צילום: אל אתיחאד)

הוועדה לא מתכננת לבצע צעדי מחאה נוספים בימים הקרובים. בשבוע הבא יציינו המוסלמים את חג הקורבן ובוועדה וברשימה המשותפת אמרו כי בתום חופשת החג יימשך הקמפיין להחתמת אזרחים על עצומה נגד חוק הלאום שמטרתה להגיע ליותר מחצי מיליון חתימות. במקביל, יימשכו הצעדים בזירה הבינלאומית ובמוסדות האו"ם, ונציגי הרשימה המשותפת צפויים להיפגש בתחילת החודש הבא עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני.

לפי עדויות מפגינים שפורסמו ב"הארץ", הנפת דגלי פלסטין היתה בעיקר מצד צעירים המזוהים עם בל"ד. פעילי בל"ד וחד"ש התווכחו בטרם ההפגנה על הצורך בהנפת דגלים, והסוגיה הזו הפכה להיות מוקד בפולמוס בין חברי ועדת המעקב. במסיבת עיתונאים שנערכה בשבוע שעבר, הבהיר ברכה שבמהלך ההפגנה לא יונפו כלל דגלים, אלא סיסמאות למען שוויון ונגד חוק הלאום.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) תקפה אמש את הממשלה ואמרה כי "קל מאוד לימין לברוח להנפת דגלי פלסטין ולהשתמש בזה להסתה נגד המארגנים והמשתתפים". לדבריה, היו דגלי פלסטין כי חוק הלאום שולל כל אפשרות לפתרון פוליטי ומתנכר לזכות ההגדרה העצמית של עם הפלסטיני. היא הוסיפה שההפגנה היתה אמירה ברורה נגד חוק הלאום, והציגה שאיפה למדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, ושוויון אזרחי ולאומי בישראל".