שביעות רצון בארגון העיתונאים מההחלטה שלא לפצל את תאגיד השידור הציבורי

יו"ר ארגון העיתונאים בהסתדרות, יאיר טרצ'יצקי, הגיב אמש (שני) להחלטת בגץ לדחות את פיצול תאגיד השידור עד לדיון בנושא בהרכב מורחב ואמר כי "זה איתות משמעותי מאוד לפוליטיקאים שניסו בכל כוחם לפגוע בציבור בחקיקה הזויה שאין בה שום היגיון ואנחנו מקווים שזה יוביל לוויתור על המהלך המיותר הזה". הצו הוצא בתגובה לעתירות הוגשו על ידי ארגון העיתונאים והתאגיד נגד התיקון לחוק שיביא לפיצול תאגיד השידור.

בסיומו של דיון ארוך, שופטי בג"ץ הותירו על כנו את צו הביניים שהקפיא שמונע את תיקון החוק השמיני לפיצול תאגיד השידור הציבורי – וזאת עד להחלטה אחרת שלא ברור מתי תתקבל.

2017-05-16_210900

מלאכי חזקיה מגיש את מהדורת החדשות הראשונה של כאן, אתמול (צילום: כאן)

תיקון החוק, שאושר בשבוע שעבר בכנסת, נועד להוציא מתחת ידי תאגיד השידור את תחום החדשות. לפי התיקון, יוקם תאגיד חדשות נפרד שיהיה אחראי על רצועות החדשות ועל רשת ב'. עתירות בנושא, שטענו לפגיעה בחופש הביטוי, הוגשו על ידי ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) באמצעות עו"ד יובל יועז ועו"ד דורון ברקת; התאגיד עצמו באמצעות עו"ד דורי גלקסבלד; וארגון העיתונאים באמצעות עוה"ד מורן סבוראי ואמיר בשה.

להקפאת התיקון לחוק כמעט אין כרגע משמעות מעשית. עובדי חטיבת החדשות של תאגיד "כאן" התחילו אתמול את השידורים כרגיל, תחת הנהגתו של העורך הראשי של שידורי החדשות ברוך שי. המשמעות המעשית היחידה היא ככל הנראה הקפאת הליך המינוי של מנכ"ל זמני לתאגיד החדשות – תהליך שאותו מוביל כונס הנכסים הרשמי.

בנוגע לבקשה לצו ביניים, המדינה טענה בפני בג"ץ כי דין הבקשה לצו ביניים להידחות, שכן אין מקום להשעיית תוקפו של דבר חקיקה ראשית, וכן נוכח סיכוייה הנמוכים של העתירה להתקבל ולאור מאזן הנוחות.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל יונן, הודה בדיון כי לא ברורה התכלית של החוק. "זה לא סוד שהפיל בחדר נמצא בהרבה תהליכי חקיקה שאנו מלווים, לא בחוק זה אלא גם בחוקים אחרים, ופה זה קיבל תהודה. אחרי שאנו מנסים לחדד אם זו הצעת חוק ממשלתית, להעיר בפני הח"כים שחשוב לדבר על התכלית, אם הוועדה מאשרת וזה נכנס לספר החוקים ואם יש בעיה בזכות החוקתית אנחנו נעצרים בה. אנחנו לא מגנים על הכנסת מפני הזכות שלה לחוקק חוקים אוויליים כפי שאדוני אמר. אנחנו פה בכובע אחר, שבו אנו מגנים על חוקתיות ההליך או החוק ואם איננו חוצים את הרף לא מתפקידנו להיכנס לשאלת התכלית, ולעומת זאת בוועדה כן מתפקידנו לעשות זאת".