שבוע חמישי לשביתה של הסגל הבכיר במכללות; צעדים ארגוניים באונ' חיפה ובכרמלית

השביתה של הסגל הבכיר במכללות הציבוריות תיכנס מחר (ראשון) לשבוע החמישי. השביתה פרצה עם תחילת שנת הלימודים כך שכ-30 אלף סטודנטים טרם החלו בלימודיהם. המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר במכללות נסמר "לצערנו הרב, יו"ר ועד ראשי המכללות, פרופ' בידרמן, פעל להפסקת המגעים שהחלו ביום רביעי האחרון בין כל הצדדים, והמליץ ליתר נשיאי המכללות לפעול בערוצים משפטיים במקום להמשיך במו"מ". פגישה הגישור שפוצצו המעסיקים באותו יום נערכה ביוזמת התאחדות הסטודנטים הארצית.

2018-11-17_154424

סטודנטים מפגינים בירושלים, ביום רביעי האחרון, לקידום המו"מ בין ראשי המכללות וארגוני הסגל (צילום: התאחדות הסטודנטים הארצית)

כמו כן, ארגון הסגל הזוטר החליט על שביתה את במכינה האקדמית באוניברסיטת חיפה החל מיום שלישי הקרוב ולזמן בלתי מוגבל. לדבריו של יו"ר ארגון הסגל הזוטר באוניברסיטה יפה בללי, המוסד האקדמי אינו מוכן לחתום על הסכם קיבוצי ראשון עם מורי המכינה. יצוין כי מספר המורים במכינה עומד על יותר מ-100 והם מלמדים יותר מ-2,000 סטודנטים.

עוד היא מסרה "זה זמן רב מנסה הארגון לקדם את החתימה על ההסכם עם האוניברסיטה אך נראה שהיא מנצלת את רצונו הטוב של הארגון ואת ניסיונו להגיע להסכמות ומנסה להסתפק במראית עין של ניהול משא ומתן מטעמה. אנחנו מקווים שהאוניברסיטה תתעשת ותשכיל לנצל את הזמן עד למועד התחלת השביתה לטובת התקדמות במשא ומתן שתמנע מהארגון לנקוט צעדים ארגוניים נוספים".

המורים במכינה דורשים מנגנון שיבטיח להם ביטחון תעסוקתי, ביטול ההעסקה לפי שעות והפחתת שתי שעות ההוראה לעובדים מגיל 50 .כיום נהוגה הפחתה של שעה אחת החל מגיל 60. כמו כן הם דורשים להקל עליהם בעומס ההוראה. כיום נותנת האוניברסיטה הקלות לאימהות בלבד ולאבות שילדיהם נמצאים בחזקתם הבלעדית.

גם בעיר חיפה, ועד עובדי הכרמלית מסר בסוף השבוע על נקיטת צעדים, זאת על רקע העיכוב מתמשך בחתימת הסכם קיבוצי. על פי הודעת הוועד, מחר ישביתו העובדים את פעילות הכרמלית במהלך החלפת המשמרות, בין 15:00 ל-15:30.

"אנחנו, עובדי הכרמלית – הנהגים, המכונאים, החשמלאים, מנהלי המשמרת – יוצאים לשביתה, כי אנחנו חושבים שמקום העבודה שלנו צריך לכבד אותנו. כי אנחנו רוצים להיות מסוגלים להתפרנס בצורה סבירה מהעבודה המאומצת ורבת השעות שאנחנו עושים. כי אנחנו רוצים לעבוד בתנאים בטיחותיים ובריאים, ואנחנו ראויים ליותר", נאמר בהודעת ועד העובדים, "אנחנו שובתים מכיוון שבמשך שבע שנים אנחנו נאבקים להשגת הסכם קיבוצי ונתקלים בסירוב, בעיכובים, בחוסר נכונות מוחלט להקשיב או לראות את העובדים. אנחנו שובתים כי ההסכם עצמו כבר סוכם לפני השריפה, והובטח לנו שעם פתיחת הכרמלית מחדש תחתום איתנו ההנהלה על ההסכם".