שבועיים לשביתה הכללית ולמחאות ההמוניות בקולומביה; התפטרה שרת החוץ

המרד העממי בקולומביה נגד הנשיא איוון דוקה וממשלתו הימנית נמשך. ב-28 באפריל הכריזו האיגודים המקצועיים שביתה כללית שנמשכה גם היום (שישי), יותר משבועיים לאחר שהוכרזה. במקביל נערכו הפגנות המוניות, רק אתמול נרשמו 551 אירועי מחאה ו-222 חסימת כבישים ורחובות מרכזיים, שהחלו במחאה נגד רפורמת מס ניאו-ליברלית שיזם הנשיא. מטרתה של הרפורמה: הטלת מחירו הכלכלי הכבד של משבר הקורונה על כתפי העובדים.

אתמול העמיק את המשבר בממשלת הימין בבוגוטה ושרת החוץ, קלאודיה בלום, הגישה את התפטרותה. זאת, עשרה ימים לאחר ששר האוצר התפטר אף הוא. בלום הייתה אמורה לצאת בסוף השבוע לסיור רשמי בבירות אירופה ואמריקה הצפונית על מנת להסביר את עמדת ממשלת דוקה, בעקבות המחאות הגוברות ברחבי העולם בגלל הדיכוי הברוטלי של ההפגנות.

"יום שביתה כללית נוסף" (צילום מסך: הטלוויזיה הקולומביאנית)

 

המפגינים בערי קולומביה מספרים על שוטרים שיורים בנשק חם לעבר מפגינים לא חמושים; על מסוקים שמרעישים מעל; על טנקים שמתגלגלים בשכונות; על פיצוצים שמהדהדים ברחובות; על מעצרים המוניים ואונס מפגינות שנעצרו; על עינויים בתחנות המשטרה; ועל אימהות הבוכות על מאות בניהם שנעצרו ולא נודע מקום הימצאם. ארגוני זכויות האזרח פרסמו אזהרה ברשתות החברתיות בזו הלשון: "יש לשמור על החיים שלנו – בלילה לא מפגינים. ללא תאורה אנו הופכים למטרות קלות (לירי השוטרים). מתנגדים לממשלה הפשיסטית וממשיכים למחות".

לפי דיווחי משרד הפנים בבוגוטה, לפחות 45  בני אדם נהרגו ויותר מאלף נפצעו בעימותים בקולומביה. אך שבועון המפלגה הקומוניסטית, שפעיליה לוקחים חלק במחאות ובשביתה, מסר כי מספר ההרוגים הוא "עשרות רבות", רובם צעירים. זאת, על בסיס נתונים שאספו ארגוני זכויות אדם.

 

עוד בנושא:

מהגרי עבודה מקולומביה קיימו עצרת בכיכר הבימה בסולידריות עם המפגינים בארצם

שבועיים לשביתה הכללית ולמרד העממי: כשל הניסוי הניאו-ליברלי במעבדת קולומביה