שבדיה הכירה במדינה הפלסטינית; דנמרק בקרוב

שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטרום, הודיעה היום (חמישי) כי ממשלתה החליטה להכיר במדינה הפלסטינית – כך דווח בסוכנות הפלסטינית מען. "היום, הממשלה נקטה בהחלטה להכיר במדינת פלסטין", מסרה וולסטרום במאמר שפורסם בעיתון השבדי "דאגנס ניהטר", "מדובר בצעד חשוב שמאשר את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית". בכך הפכה שבדיה למדינה הראשונה החברה באיחוד האירופי הנוקטת בהחלטה כזו. לדבריה "ההכרה היום היא תרומה לעתיד טוב יותר לאזור שבמשך תקופה כה ארוכה התאפיין בשיחות משא ומתן מוקפאות, הרס ותסכול". ועוד "יהיו כמה שיאמרו שההחלטה מגיעה מוקדם מדי. לעומת זאת, אני דווקא חוששת שהיא מגיעה מאוחר מדי".

2014-10-30_201602

מלך שבדיה קרל גוסטב ואישתו, המלכה סילביה, באירוע סולידריות עם הפלסטינים (צילום: דאגנס ניהטר)

וולסטרום אמרה שהצעד השבדי נועד לתמוך בפלסטינים מתונים ולהפוך את המעמד שלהם לשוויוני יותר כמו זה של ישראל בשיחות השלום ביניהם, כמו גם לתת תקווה לצעירים בשני הצדדים. על פי העיתונות המקומית, דנמרק תכיר אף היא "בקרוב מאוד" את המדינה הפלסטינית. האסיפה הכללית של האו"ם אמנם הכריזה בפלסטין דה פקטו כמדינה ב-2012 אולם האיחוד האירופי ורוב המדינות החברות טרם העניקו לכך תוקף רשמי. המהלך של שבדיה, שנחשבת לגורם משפיע בקביעת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, עשוי לעודד מדינות נוספות לנקוט כמותה. "אנו מוכנים עתה ליטול את ההובלה. אנו מקווים להראות את הדרך לכולם", כתבה שרת החוץ השבדית.

לדבריה, אף שלרשות הפלסטינית אין שליטה מלאה על כל השטחים שלה ואין לה גבולות מוסדרים, פלסטין עומדת בקריטריון של המשפט הבינלאומי להכרה בה כמדינה. "ביחד עם מדינות אירופיות אחרות, כמו גם ארצות הברית וארגונים אזוריים ובינלאומיים, הממשלה תעבוד כעת לתמוך בחידוש שיחות המשא ומתן להשיג הסכם סופי", אמרה וולסטרום.

אש"ף בירך על החלטת הפרלמנט הבריטי להכיר סמלית במדינה הפלסטינית. חברת הוועד הפועל של אש"ף, חנאן עשראווי, אמרה בתגובה כי הצבעה זו שולחת את המסר הנכון לממשלת בריטניה ולשאר מדינות אירופה, וכי היא תעודד את הקולות ביבשת הקוראים להכרה במדינה פלסטינית: "בשם העם הפלסטיני והנהגתו אני מברכת את כל מי שפעל למען ההצבעה הזאת. זהו צעד משמעותי לכיוון הצדק והשלום. זכותנו להגדרה עצמית אינה עומדת למשא ומתן".