רעידת אדמה פוליטית בברזיל: נחשפה הקנוניה שהביאה את מנהיג השמאל לכלא

רעידת אדמה פוליטית בברזיל: אתמול (שני) נחשפה הקנוניה שהביאה את הנישא לשעבר אינסיו "לולה" דה סילבה מאחורי הסורגים. קבוצה של עיתונאים חוקרים עצמאיים גילה כי השופט שהרשיע את לולה בגין "שחיתות", סרג'יו מורו, קיים קשרים הדוקים עם התביעה על מנת "להוכיח" את האשמות נגד מנהיג השמאל. באחת ההקלטות שפורסמו התובע שאל את השופט "איך ניתן להרשיע את לולה על סמך ידיעה בעיתון על כך שקיבל דירה כדמי שוחד וללא הוכחות נוספות?". יצוין שלאחר בחירתו של איש הימין הקיצוני, ז'איר בולוסנרו, לנשיאות ברזיל הוא מינה את מורו לשר המשפטים בממשלתו.

לולה היושב מזה כשנה במאסר וטוען לחפותו, יצא רק פעם אחת מהכלא בחודש מארס האחרון כדי להשתתף בהלוויית נכדו בן השבע. מנהיג השמאל, שמרצה 12 שנות מאסר על עבירות שחיתות, אמר כי הוא יוכיח שלא עבר על החוק כשהוא ייפגש עם נכדו "ארתור בגן עדן".

2019-06-11_190106

מפגינות בסאו פאולו דורשים את שחרורו של לולה, בשבוע שעבר (צילום: ורמליאו)

נכדו של לולה נפטר מדלקת קרום המוח והיה נתון לבריונות בבית הספר מצד תלמידים אחרי שסביו נעצר באשמת קבלת שוחד מחברת בנייה בזמן שכיהן כנשיא. לולה קיבל אישר חדפעמי משופט מחוזי לעזוב את בית הכלא בעיר קורטיבה כדי להשתתף בהלוויה, שנערכה בפרבר של סאו פאולו, מרחק של יותר מ-400 ק"מ משם. הוא נכח בבית הקברות סאו ברנרדו דו קמפו במשך שעתיים, אולם הוא לא דיבר לציבור מחוץ לטקס.

זהו בן המשפחה השני שמאבד הנשיא לשעבר השנה, אחרי שאחיו מת בינואר. הוא לא הגיע להלוויה אחרי שבקשתו נדחתה על ידי בתי משפט בערכאות נמוכות, וכשאושרה על ידי בית המשפט העליון היה זה מאוחר מדי.

לולה היה הנשיא הפופולרי ביותר בברזיל איפעם בתום שתי קדנציות רצופות, מ-2003 ועד 2011. במהלך משפטו הוא דחה על הסף את האישומים נגדו ואמר כי זהו חלק קנוניה משפטית. לדבריו הוא הורשע במטרה למנוע את ריצתו לנשיאות מול בולסונרו מהימין הקיצוני. יצוין שבולסונרו נשבע שלא להעניק חנינה ללולה.