רעידת אדמה פוליטית בברזיל: בוטלו כל ההרשעות בשחיתות של הנשיא לשעבר לולה

"רעידת אדמה פוליטית", זו הכותרת הראשית הבוקר (שלישי) של עיתוני ברזיל. שופט בית המשפט העליון של ברזיל, אדדסון פאשין, ביטל אמש את כל ההרשעות בשחיתות של מנהיג מפלגת העובדים והנשיא לשעבר לואיס אינסיו דה סילבה, הידוע בכינויו לולה, והחזיר את זכויותיו הפוליטיות לקראת הבחירות שיערכו ב-2022, בהן יוכל להתמודד.

לולה הורשע בעבירות שוחד ב-2018 ושוחרר בסוף 2019. הוא ישב במאסר כמעט שנתיים ובית הכלא בו הוחזק הפך למקום עלייה לרגל לתומכיו ונערכו בו מחאות מדי יום. המפלגה הקומוניסטית של ברזיל בירכה על ההחלטה וחיזקה את ידיו של הנשיא לשעבר במסע לטיהור שמו.

לולה, אתמול, דקות לאחר שנודע על ביטול כל ההרשעות נגדו (צילום: פורטל ורמליאו)

 

ביטול ההרשעות של לולה התפרסם בעת שמשבר הקורונה במדינה הולך ומחריף. אתמול מתו ברחבי ברזיל כאלף בני אדם, כמו כן, אובחנו 32,321 מקרים חדשים של הנגיף ב-24 השעות האחרונות. מתחילת המגיפה נרשמו במדינה כ-11,051,665 מיליון נדבקים ו-266,398 מתים. ביום חמישי שעבר ואחרי שיומיים רצופים שבהם נרשמו שיאי תמותה בברזיל מנגיף הקורונה, הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונרו קרא לאזרחי ארצו "להפסיק להתבכיין ולהמשיך הלאה".

אחרי שמערכת הבריאות קרסה בעיר מנאוס, מערכות הבריאות בערים אחרות, סאו פאולו למשל, נמצאות על סף קריסה. במדינות סנטה קטרינה וריו גראנדה דו סול שבדרום ברזיל, בתי החולים מלאים בחולי קורונה ומשתמשים במכלי קירור עבור גופות קורבנות הנגיף. מושלי מדינות ורופאים בברזיל התלוננו שממשלת הימין ניהלה בצורה כושלת את משבר הקורונה. מאז פרוץ מגפת הקורונה תקף בולסונרו את ההגבלות והריחוק החברתי והמעיט בחומרת המגפה. העיכוב ברכישה ובהפצת החיסונים על ידי ממשלתו של בולסונרו הביאו לכך שרק 3.5% מאוכלוסיית ברזיל קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון.

יצוין שאף שבישראל מזכירים בכל עת את החשש מפני התפרצות של וריאנטים שונים ממדינות העולם, ביום ראשון האחרון נחתה בישראל משלחת של עשרה בכירים ברזילאים ובראשה שר החוץ של המדינה הדרום-אמריקנית ארנסטו אראוז'ו וגם אדוארדו בולסונרו, יו"ר ועדת החוץ והביטחון של בית הנבחרים של ברזיל שהוא גם בנו של הנשיא. לטובת הביקור גיבש משרד הבריאות מתווה שבמסגרתו מתאפשר ביקורה של המשלחת מבלי שתיכנס לבידוד. חברי המשלחת אף הגיעו למשרד ראש הממשלה ולמשרד החוץ, שם ייפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר החוץ גבי אשכנזי. את שאר הפגישות שלהם יקיימו במלון. הברזילאים, שרצו לבקר בבית החולים איכילוב, לא יוכלו להגיע אליו וייאלצו להמתין לאנשי בית החולים שייפגשו עמם במלון.

 

עוד בנושא:

פלביו דינו: מושל קומוניסטי בברזיל תחת הנשיא הימני הקיצוני ז'איר בולסונרו 

ב10 בפברואר 1980 נוסדה מפלגת הפועלים הברזילאית