ריאיון עם פרופ' נועם חומסקי: הנשיאות של דולנד טראמפ – סיכום ביניים

פרופ' נועם חומסקי הוא אחד אנשי הרוח הנודעים בארה"ב. חרף גילו המתקדם (יליד 1928) הוא מוסיף ללמד במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ועודנו פעיל בפוליטיקה ובחברה.

2017-07-06_205104

פרופ' נועם חומסקי (צילום: הומניטה)

כתב העיתון הקולומביאני "אל אספקטדור", סטיבן נאווארטה קרדונה, שוחח עמו לפני שבועיים. זאת על רקע התבטאויותיו של נשיא ארה"ב, דולנד טרמאפ בטוויטר והתקפותיו החוזרות ונשנות על התקשורת ועל העיתונאים. להלן קטעים מתוך הריאיון:

האם אתה סבור שהחברות הרבלאומיות האמריקאיות, "אדוני העולם" כפי שאתה מגדיר אותן, מפסידות או מרוויחות מאז תחילת כהונתו של הנשיא טראמפ?

עוד בטרם נבחר טראמפ לנשיאות, החברות הרבלאומיות ריכזו בידיהן כוח אדיר. על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, בשליטת התאגידים האמריקאים הגדולים כמחצית מהכלכלה העולמית והם שולטים בכל ענפי הכלכלה.

טראמפ והגורו שלו, סטיב באנון, עוסקים בתעלולי תקשורת ומנסים להסית את תשומת הלב של דעת הקהל המקומית והעולמית מהעשייה האמיתית. מאחורי הקלעים, האגף של המפלגה הרפובליקאית בהנהגת פול ראיין מבצע את העבודה המלוכלכת. זה המרכיב הפראי והאלים ביותר ב'קב השמרנים, המפרק בשיטתיות ובהתמדה כל חלק במנגנון הממלכתי היכול לשרת את האינטרסים העממיים. במקביל הם מבצעים רפורמות עמוקות שיאפשרו לפוליטיקה, אף מעבר למה שהכרנו בעבר, לשרת את ההון הגדול.

נוכח ההתנגדות הנמשכת כלפי טראמפ, המוצאת את ביטוייה מדי כמה שבועות בהפגנות המוניות ובמחאות רחבות, ישנם אנשי רוח הסבורים שהמשבר הפוליטי והחברתי שמחולל טראמפ יתורגם לעליית השמאל בבחירות הקרובות בארה"ב. האם אתה מצדד בעמדה זו?

אכן, ייתכן שבבחירות הקרובות תנצח המפלגה הדמוקרטית. זאת, בתנאי שתהיה זו מפלגה דמוקרטית מזן חדש, שתנטוש את הגישה הניאוליברלית של 40 השנים האחרונות, במהלכן עזבה את בסיס החברתי שלה, מעמד העובדים. במידה שמהפלגה הדמוקרטית תאמץ את מצעו של ברני סנדרס, שהוא הדמות הפוליטית האהודה ביותר בארה"ב, יש לה סיכוי להגיע לשלטון. אין לשכוח שסנדרס הוא הפוליטיקאי הפופולארי ביותר בקרב צעירים ומצביעים חדשים. עמדותיו הסוציאלדמוקרטיות זוכות בתמיכה גוברת בקרב הציבור.

האם סנדרס מציע שינויים מן היסוד?

המצע של סנדרס לא היה מפתיע את המצביעים בשנות ה-50. אבל מאז האליטות זזו ימינה כל כך! בייחוד בעידן הניאוליברלי. כעת ראשי המפלגה הדמוקרטית דומים עד מאוד למה שבזמנו הגדירו כ"רפובליקאים מתונים". אבל רוב הציבור אינו מצדד בעמדות אלה.

מהן הסכנות האמיתיות שצמחו מאז שטראמפ נבחר לנשיאות?

ישנן סכנות רבות. אבל בין התכניות של ממשל טראמפ, ושל הנהגת המפלגה הרפובליקאית בכלל, הסכנה המוחשית ביותר קשורה בשינוי האקלים. בכל העולם ננקטים צעדים כדי למנוע את ההתחממות הגלובלית. אלה צעדים ראשוניים אבל בעלי משמעות, כי מדובר בניסיון להתגבר על אחת מבעיות היסוד של העולם בימינו: המשבר הסביבתי. אבל ממשל טרמאפ, המתפאר בסיסמא "אמריקה בראש", נטש את המאמץ העולמי ואף מנסה לשכנע מדינות אחרות לצעוד בנתיב התאבדותי זה. זהו לדעתי אחד הרגעי השפל החמורים, והיו רבים כאלה, במהלך כהונת טראמפ.

איך אזרחים מן השורה, העובדים וקורסים תחת נטל החובות, שיש להם משפחה והשואפים לחיות חיים שקטים, יכולים להתמודד עם הסדר החברתי הניאוליברלי העולמי וביטויו הקיצוני: ממשל טראמפ?

כל החפץ חיים, כל מי שחפץ בעתיד מבטיח עבורו ועבור ילדיו, חייב להיאבק בסדר החברתי הניאוליברלי. בהישג ידם של אזרחים מן השורה ישנן מסגרות רבות בהן ניתן לפעול למען חברה חופשית יותר, בה ניתן יהיה לקבל חינוך טוב ובחינם, בריאות ורווחה. האזרחים יכולים, ומסוגלים, להתארגן למען האינטרסים שלהם. הם יכולים להתארגן ולארגן אחרים. הם יכולים להיאבק למען מטרות משותפות, הם יכולים להצטרף אל הכוחות הפועלים ואל פעיליהם. הם יכולים לפעול למען האינטרסים המידיים וגם למען הרחוקים. לא קיים תירוץ לאיעשייה. ניתן לפעול במשך שעה או ימים כלילות למען מטרות משותפות וצודקות. הסדר החברתי הניאוליברלי אינו גזרה משמיים, הוא תולדה של החברה הקפיטליסטית בתזמננו.

הריאיון עם נועם חומסקי יתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב