ריאיון עם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה: מה שלא הולך בממשלתו של מדורו

אין זה סוד שמעמיקים חילוקי הדעות בין ממשלת הנשיא ניקולס מדורו בוונצואלה למפלגה הקומוניסטית. אמנם המפלגה תומכת בממשלה המתקדמת שהחלה את דרכה עם בחירתו לנשיאות של הוגו צ'באס המנוח ב-1999, אך אין היא מגדירה את ונצואלה "מדינה סוציאליסטית".

אוסקר פיגרה (צילום: טריבונה פופולאר)

האתר בשפה הספרדית "רבליון" פרסם בשבוע שעבר ריאיון ארוך עם אוסקר פיגרה, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה וחבר הפרלמנט בקראקס. פיגרה, בנם של פועל חקלאי ואחות, החל את דרכו הפוליטית כשנבחר לראשונה כחבר ועד עובדים במפעל מתכת ב-1973. מאז הוא פעיל באיגודים המקצועיים. להלן קטעים מתוך הריאיון.

תוכל לתאר את מצב מעמד העובדים בוונצואלה?

למעמד העובדים בוונצואלה מסורת ארוכה של מאבק מעמדי שהגיע לשיאו בשנות ה-70 וה-80, כאשר אף לא אחד מהעובדים לא ציפה לקבל דבר מהמדינה ומהמעסיקים. התחילו לקום התארגנויות מעמדיות. ב-1980 התחוללה השביתה הממושכת של עובדי הטקסטיל במאות מפעלי הענף. כעת לא ניתן לשבות בענף הטקסטיל, כי רוב רובם של המפעלים נסגרו עם הגל הניאוליברלי הקיצוני ששטף את המדינה. רבים ממפעלי התעשייה נסגרו כי היה זול יותר לייבא, ולא חשוב מאיפה. עם הכנסות הנפט האדירות, העדיפו בעלי ההון לייבא במקום לייצר. הניצול של אוצרות הטבע הוא אחד ממנגנוני הצבר ההון הידועים ביותר במשקים הקפיטליסטיים בפריפריה, גם באמריקה הלטינית.

ובעידן צ'אבס לא חל כל שינוי?

כמובן, חל שינוי גדול. הוקמו איגודים מקצועיים חדשים. אך לצערי חשפו איגודים אלה בשני העשורים האחרונים חולשה אידיאולוגיתמעמדית בולטת. אלה אינם איגודים מעמדיים, אלא איגודים בעלי תפישות רפורמיסטיות המצפים שהמדינה תחלק באופן "צודק יותר". הם פיתחו תלות בממשלה המעקרת את הפוטנציאל המהפכני שלהם. אנו זקוקים למנהיגי עובדים שרואים בקפיטליזם אויב של מעמד עובדים ולא מצפים ל"מחוות" מצד הממשלה ו"להבנות" מצד המעסיקים, אלא מוכנים להיאבק לשינוי החברה מן היסוד.

יצוין כי בשנתיים האחרונות, במסגרת הקפיטליסטית הקיימת ותחת ממשלה המגדירה עצמה כסוציאליסטית, חלה נסיגה גדולה מאוד בהכנסות העובדים וברמת החיים של משפחותיהם. הממשלה אינה מסוגלת להתמודד עם השאלות הכלכליות והחברתיות המרכזיות, אשר פתרונן מחייב אותה לצאת ממסגרת החשיבה הבורגנית.

הנהגת המדינה מפחדת ממעמד העובדים?

רוב המנהיגים מכריזים השכם והערב שהם מהפכנים וסוציאליסטים. אבל כאשר אנו בוחנים את הצהרותיהם במציאות, הם אינם עומדים באמת לצד העובדים בערים ובאזורי הספר. חלק בלתימבוטל בקרב העובדים מקבל גישה זו, וממתין ל"נדיבותם" של מנגנוני המדינה. אבל אין לשכוח שוונצואלה נקלעה למשבר כלכלי עמוק, בדיוק כמו רבות ממדינות אמריקה הלטינית. זו תולדה של המשבר הקפיטליסטי העולמי. העובדה שוונצואלה לא השכילה לפתח את הכלים כדי לצאת מכבלי השיטה הקפיטליסטית המבוססת על הפקה וייצוא של משאב אחד, נפט ומוצריו, רק מוכיחה את הנחיצות של מדיניות אחרת. אנו זקוקים לממשלה שהיא סוציאליסטית לא רק בהצהרותיה, אלא גם במעשיה.

אתם חברים במערך כוחות השמאל התומך בממשלה. הממשלה לא נשמעת לכם?

מערך כוחות השמאל שהוקם כדי לקדם את המועמדות של הוגו צ'אבס בבחירות של 2012 (בהן הוא ניצח) מאגד את המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת השלטת, את הקומוניסטים ועוד כ-10 מפלגות, תנועות וארגונים התומכים בממשלה. אנו שבנו והצענו להפוך את המערך לכלי פוליטי לניתוח ולהצבת אלטרנטיבות מהפכניות סוציאליסטיות – כולל ביקורת ואף ביקורת עצמית של הממשלה וכוחות התומכים בה.

לצערנו, עם השנים הפך המערך מנגנון הפועל רק לקראת הבחירות. ביוםיום הוא חדל מלפעול ואנו מצטערים על כך. מול המתקפה האימפריאליסטית הבלתיפוסקת הוא נחוץ עד מאוד.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב