ריאיון עם ח"כ חנין בתום מושב הקיץ: נתניהו הסתבך ויוביל לבחירות

"בעקבות חשיפת השחיתויות, החל נתניהו בקמפיין בחירות. ההסתה הגזענית והלאומנית שהוא מנהל מדי יום ומדי שבוע היא חלק מקמפיין הבחירות שלו" – אמר ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) ל"זו הדרך" בתום מושב הקיץ של הכנסת. הריאיון יפורסם בגיליון הקרוב.

2017-08-07_205803

ח"כ חנין בעת דיון באחת מוועדות הכנסת (צילום: הכנסת)

ח"כ חנין, משיאני החקיקה ושיאן חברי האופוזיציה בקרב משתתפי דיוני הוועדות השונות (ר' גיליון "זו הדרך" הקודם) איננו משקיף על הנעשה בבית המחוקקים. הוא חלק פעיל מהעשייה בכנסת ויש לציין שעשייתו מרובה – מזה כמעט 11 שנה ברציפות.

חוק הלאום, חוק ירושלים, טרנספר של האזרחים הערבים מוואדי עארה, עונש מוותמדי יום ראש הממשלה בנימין נתניהו "מפציץ" את דעת הקהל בהצעות גזעניות. אין גבול להסתה ולגזענות?

ראש הממשלה מסובך עד צוואר במעשי שחיתות, הוא והקרובים לו ביותר. חרף העובדה שטרם הוגש כתב אישום, ברור לכל שזה שלטון מושחת עד היסוד. וככל שהחקירות נמשכות, כך הוא נעשה מסוכן יותר. "חוק הלאום", למשל, הוא בין המסוכנים ביותר שהועלו בשנים האחרונות לדיון בכנסת. לדעתי, ככל שהחבל ילך ויתהדק סביב נתניהו, הוא ינסה להקדים את מערכת הבחירות. ההסתה הגזענית והלאומנית שנוהלה בשבועות האחרונים, לכאורה סביב הפרובוקציה במסגד אלאקצא, היא חלק מאותו קמפיין.

האם חוק הלאום יאושר במושב החורף, לאחר החגים?

על פי יחסי הכוחות הקיימים בקואליציה, כולל המפלגות החרדיות המתנגדות בדרך כלל לחוקי יסוד, יש סיכוי שהחוק יאושר. רק ח"כ בני בגין מהליכוד מתנגד לחוק. יחד עם זאת, אנו עושים מאמצים גדולים כדי לסכל אותו. נתניהו במסגרת "ההישגים" שהוא רצה להשיג לקראת מערכת הבחירות, דרש לאשר את החוק עוד בתום מושב הקיץ. חרף הלחצים שהפעיל, הצעת החוק לא התקדמה ולו סנטימטר אחד וזו הצלחה חלקית שלנו, האופוזיציה העקבית, במערכת הארוכה שטרם נסתיימה. עשינו כל שביכולתנו באמצעות המערכת המשפטית ובאמצעות הפעלתם של כל גורמי האופוזיציה כדי למנוע מראש הממשלה את החקיקה החפוזה והגזענית שאינה מסוגלת אפילו להכיל את המושג הבסיסי "שוויון" בין סעיפיה.

אמרת שפניה של המערכת הפוליטית להקדמת הבחירות, אך פרשנים פוליטיים שבים ואומרים כי אין גורם בכנסת המעוניין בבחירות כעת..

אינני יודע מתי יתקיימו הבחירות. אבל האווירה השוררת בכנסת היא של "טרום בחירות". קרי: הכוחות הפוליטיים נערכים לכך שמשבר ממשלתי, העשוי לפרוץ עוד במושב הכנסת הקרוב, יוביל להקדמת הבחירות. "כולנו" של שר האוצר משה כחלון פתחה בגלוי במערכת הבחירות. גם העבודה, בראשות השר לשעבר אבי גבאי, החלה להכין את מטה הבחירות.

האם הרשימה המשותפת תתמודד בבחירות הקרובות?

ככל שזה תלוי בחד"ש, הרשימה המשותפת תרוץ בבחירות הקרובות; ואני תקווה שהיא אף תתחזק מול כישלונות ממשלת הימין.