ריאיון עם ד"ר נוהא בדר, מ"מ ראש מועצת מע'אר: סללנו את הדרך עבור נשים רבות

ד"ר נוהא בדר, מרצה לחינוך במכללת תל-חי ובאוניברסיטת חיפה, מונתה באחרונה לממלאת מקום ראש מועצת כפר מע'אר. לאחר עשורים של פעילות חברתית במע'אר ו-32 שנות עבודה במסגרות החינוך המיוחד, היא נבחרה בנובמבר האחרון למועצת הכפר מטעם סיעת חד"ש. היא תכהן גם כראשת הוועדות לענייני רווחה ומעמד האישה וכחברה בוועדות התכנון והחינוך. שוחחתי עם בדר לכבוד מינויה, שהוא הישג היסטורי של ממש: היא החברה היחידה במועצת מע'אר, והאישה הראשונה לכהן בתפקיד ממלאת מקום ראש המועצה.

2019-01-15_212224

ד"ר נוהא בדר, מ"מ ראש מועצת מע'אר (צילום: זיאד טנוס)

 

עם אילו קשיים מתמודד כפר מע'אר?

משרד הפנים לא מכיר בכפר מע'אר כעיר, למרות שחיים בו למעלה מ-20 אלף איש. מבחינת תשתיות, אזורי תעשייה, היתרי תכנון ובנייה – אנחנו לא מקבלים את מה שמגיע לנו. בדומה ליישובים ערביים אחרים, עלינו לפעול למיגור ההתעמרות בעובדים ולהעלאת תעסוקת והשתתפות הנשים. אני לוקחת על עצמי לשפר את המצב בתחומים אלה. יש להעלות משמעותית את מספר הנשים המועסקות ברשות המקומית. צריך גם לבנות יחסי שייכות ואמון בין התושב לבין המועצה. ככל שנפעל לשיפור התנאים והזכויות, כך גם תגבר הנכונות של התושבים למלא את חובותיהם. לשמחתי נבחרו למועצה צעירים רבים עם מחשבות יצירתיות לקידום ולפיתוח הכפר, לרבות ראש המועצה החדש פריד גאנם.

 

יש כאן גם סוגיות שהן מעבר לרמת המועצה.

עלינו להיאבק כל הזמן. צריך לגייס תקציבים מהמדינה ולהילחם למען הזכויות שלנו. קיים עוול ארוך שנים נגד האוכלוסייה הערבית, וחוק הלאום הכשיר עתה את האפליה כלפי הרשויות המקומיות הערביות. מע'אר, לדוגמא, הוא כפר דרוזי. בניגוד לכל השקרים של השלטון, כפר מע'אר מופלה לרעה כמו כל כפר ערבי אחר. אומרים שהדרוזים שווי זכויות, או לפחות אלה שמשרתים בצבא, אבל זה לא נכון. חיילים דרוזים המשרתים בצבא לא מקבלים שום זכויות, מפתחים תלות בצבא ולאחר השחרור ננטשים לגמרי. התשתיות בשכונות של החיילים מוזנחות – בדיוק כמו בשכונות אחרות במע'אר. מבחינת דיור והיתרי בנייה, יש למע'אר אדמות רבות אך אין בידינו האישורים לבנות עליהן. המדינה נוקטת במדיניות של הריסת בתים והחרמת ציוד ורכוש. זו פצצה מתקתקת שתגרום בסוף לציבור להתקומם. חונקים אותנו ובסוף הדברים יתפוצצו. זה נכון לגבי מע'אר ולגבי כל הכפרים מסביב.

 

איך את מסכמת את מערכת הבחירות של חד"ש?

זו הייתה מערכת בחירות מוצלחת מאוד. אולי המוצלחת ביותר של חד"ש בכפר מע'אר. השינוי שעשינו, העמדת אישה במקום הראשון ברשימה, עמד במבחן. זה השפיע מאוד על מע'אר, אבל גם על סניפי חד"ש בכל הארץ. חד"ש לא בחרה למקם אישה ברשימה כאילו הייתה תמונה לקישוט. הבחירה בי הייתה אמירה מהותית. שמנו בקדמת הבמה את המאבק לשוויון האישה. הופתעתי  לראשונה  כשזכיתי  בפריימריז  ונבחרתי  לעמוד בראש הרשימה. הופתעתי לגלות שגברים רבים תמכו בי. הופתעתי שוב כשהכפלנו את הקולות שלנו ביישוב לעומת 2013. לא נעים לי לדבר על עצמי יותר מדי, אבל אני דמות מוסכמת על כל הכוחות הפוליטיים בכפר וזו הוכחה לכך.

 

עד כמה השינוי מורגש?

חד"ש הכניסה לכפר את השיח הביקורתי על מעמד האישה. נבחרים של סיעות אחרות בחרו לפתע לשריין מקום לנשים והם מדברים עכשיו על מעמד הנשים, על מקומן ועל אפליה כלפיהן. למרות שלא כולם דוברי אמת, בוא נאמר, הכרחנו אותם לדבר כך כי שמנו את הנושא במרכז השיח. הכל קרה בזכות ההצלחה שלנו בבחירות.

היום אנחנו מרשים לעצמנו לשמוח. אני חברת מועצה והקול שלי נשמע שם בבירור, למרות שאני האישה היחידה מתוך 17 חברים. הם יודעים שאני שם כדי להיאבק, ושאני לא מפחדת מאיש. אני שומעת הדים לכך ומקבלת ברכות מכל הכפרים מסביב, ואפילו מחו"ל. אנשים כל כך הופתעו שאני נמצאת היכן שאני נמצאת, וזה בזכות חד"ש.

אני אתן לך דוגמא. במסגרת תעמולת הבחירות נוהגים להיכנס לבתים במטרה לשכנע ולהניע ציבור להצבעה. היו שנדהמו שנכנסתי יחד עם גברים לבתים בכפר. זה לא נהוג כל כך שנשים עושות זאת. אבל בסוף קיבלו אותי ואת חבריי בכבוד. זה השינוי שאנחנו מביאים למע'אר. התהליך שעשינו היה עוצמתי. מדובר לא רק בכניסה למועצה, אלא בשינוי חברתי עמוק ביחס לנשים. סיעת חד"ש הכינה את השטח לנשים רבות להתמודד ולהשפיע.

יוסף לאור

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב