ריאיון: סכנות הפלישה הטורקית לצפון סוריה וההתנגדות הכורדית

כוחות קרקעיים של צבא טורקיה פלשו ביום ראשון האחרון למובלעת הכורדית בצפון סוריה. לפי הדיווחים, ניסו החיילים להתקדם למחוז עפרין. זאת, יממה לאחר שפתחה טורקיה בתקיפת אוויריות ובירי ארטילרי על המיליציות הכורדיות באזור. הרשויות הכורדיות בצפוןמזרח סוריה הכריזו על גיוס כללי על מנת להגן על מחוז עפרין עם תחילת המבצע הצבאי המכונה "ענף זית". "אנחנו קוראים לכל אנשינו להגן על עפרין ועל גאוותה", נמסר בהודעה מטעם הרשויות. כתב העיתון "הומניטה" ראיין את אגיט פולאט, האחראי בצרפת על קשרי החוץ של הכוחות הכורדיים בסוריה. פולאט נמצא בקשר רציף עם הכוחות הלוחמים בצפון סוריה.

2018-01-26_164245

לוחמות כורדיות בדרכן לחזית, השבוע (צילום: סוכנות הידיעות הכורדית)

מהי מטרת המתקפה הטורקית?

הכוחות הקרקעיים הטוריים לא מתקדמים כפי שהם ציפו במחוז הכורדי. לעומת זאת חיל האוויר הטורקי מפציץ ללא הרף את הערים והכפרים. הרושם הוא שטורקיה מעוניינת להבריח את כל תושבי האזור, הכורדים ובני העדות האחרות. אך המחוז למוד ניסיון מאז החלה מלחמת האזרחים, ויודע כיצד להתמודד עם התקפות מסוגים שונים.

לטורקים יש תמיכה גם מגורמים מקומיים?

כן, יש להם תמיכה של הג'יאהדיסטים מג'בהת אלנוסרה כיום פתח אלשם. דרך אגב, הם שינו את שמם בלחץ טורקי, בניסיון להלבין את אופיים הפונדמנטליסטי. הכוחות האסלאמיסטיים מוצבים דרומית לעפרין, אך הלוחמות והלוחמים של היחידות הכורדיות מתמודדים עמם בהצלחה. אזור עפרין מותקף עכשיו מהדרום, מהצפון ומהמזרח.

כיצד מתמודדים הלוחמים מול האיום הגובר?

הלוחמות והלוחמים התכוננו לפלישה מבעוד מועד. לפי הדיווחים שאני מקבל מהשטח, היחידות הכורדיות מצליחות להתגבר על הכוחות הפולשים, גם באמצעות תותחים. צבא טורקיה לא הצליח, לעת עתה, ליצור את 'אזור הביטחון' שהוא חפץ בו. שטח הלחימה הוא הררי וכוחות הגרילה הכורדיים רגילים לפעול בו. לכן, הטורקים משתמשים בעיקר במטוסי חיל האוויר.

המעצמות הגדולות מתערבות בנעשה סוריה זה שנים. איך הן גיבו לפלישה הטורקית?

המעצמות חילקו ביניהן זה מכבר את אזורי ההשפעה. לפי הסיכום בין ארה"ב לרוסיה, כל השטחים שמזרחית לנהר הפרת הם תחת שליטה אמריקאית, ומערבה לנהר – בשליטה רוסית. מחוז עפרין הוא באזור ההשפעה הרוסי. לכן, על מנת שטורקיה תוכל לפעול באזור, נדרשת הסכמתה המוקדמת של רוסיה. אנחנו סבורים שמשטרו של ולדימיר פוטין משתף פעולה עם הרודן הטורקי ארדואן במתקפה העלולה לחולל אייציבות בכל האזור.

ומה עמדתו של משטר אסד ביחס למתקפה?

מילולית, המשטר מתנגד נחרצות לניסיון לכבוש חלקים משטחה הריבוני של סוריה. המשטר גם הבטיח ששום מטוס זר לא יחדור לשטחה האווירי של סוריה. אך בפועל חיל האוויר הטורקי פועל ללא הפרעה בתחום האווירי של סוריה. מדוע? המשטר לא מסר כל הסבר לכך.

ובעולם? האם נשמעו תגובות מעודדות?

פנינו למוסדות האו"ם וקיווינו שמדינות נוספות יצטרפו ליוזמה שלנו: להוציא את הכוחות הטורקיים מצפון סוריה ולהפסיק את ההפצצות. דובר ממשלת בריטניה, למשל, הגיב ואמר כי "טורקיה מגנה על האינטרסים הלאומיים שלה". אך במדינות רבות הסולידריות העממית עמנו גוברת. נערכו הפגנות גדולות בעשרות מדינות: בכל מדינות אירופה, באוסטרליה, בארה"ב ואף ביפן. גם בתוך טורקיה גוברים הקולות המתנגדים לפלישה, ביניהם של מפלגת העמים הדמוקרטית והמפלגה הקומוניסטית הסובלות בשל כך רדיפות פוליטיות מצד המשטר.

יצוין שהקומוניסטים הטורקים פתחו השבוע במערכה נגד פלישת הצבא למחוז הכורדי בסוריה. משטרת טורקיה עצרה כ-200 פעילים בגין הפצת "חומרי הסתה נגד צבא טורקיה" ברשתות החברתיות וברחובות הערים. מרבית המעצרים התבצעו במחוז איזמיר שבמערב המדינה. בין העצורים פעילים קומוניסטים ופוליטיקאי כורדיטורקי שהפיצו את מנשר המפלגה נגד הפלישה.

המפלגה הקומוניסטית הטורקית סבורה, כי הפלישה משרתת נאמנה את האינטרסים של האימפריאליזם המבקש לפורר את סוריה. "סוריה חייבת להשתחרר מהתערבות המעצמות האימפריאליסטיות, ממשרתיהן ומהמשטרים הפונדמנטליסטיים באזור", נכתב בהודעת המפלגה.

"סוריה הופכת מגרש הדמים של המעצמות האזוריות, הקטנות והגדולות. לפלישה לסוריה אין דבר עם האינטרס הלאומי או הביטחון של טורקיה. ארדואן עצמו מנמק את הפלישה ברצונו 'להתפלל במסגד בדמשק'. יש לשחרר את עמנו מהדמגוגיה הלאומנית של המשטר".

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב