רטרוספקטיבה של סרטי בצלם העוסקים בכיבוש בפסטיבל סולידריות בתל אביב

רטרוספקטיבה של סרטים העוסקים בכיבוש באירוע הקרנה של בצלם בפסטיבל סולידריות בתל אביב. מדובר במבחר סרטים מבחר סרטים שהופקו על ידי מחלקת הווידיאו של בצלם יוצגו בשני ערבים בפסטיבל הקולנוע "סולידריות 2017" שנערך בימים אלה בסינמטק תל אביב. מחר, שלישי, 9 במאי, בשעה 19:00, ייערך ערב לציון עשור לפעילות פרויקט המצלמות של בצלם.

 2017-05-08_212737

יוקרנו מבחר סרטונים המשקפים היבטים שונים של הכיבוש, שביוני ימלאו לו 50 שנההחל משנת 2007 בצלם מחלק מצלמות לתושבים בגדה המערבית ומכשיר אותם בתיעוד ההפרות של זכויות האדם בסביבתם. הסרטונים מתעדים, בין השאר, אלימות חיילים, אלימות מתנחלים, מחסומים והגבלות תנועה אחרות. בסיום ההקרנה יענו חברי צוות בצלם לשאלות מהקהל.

במוצ"ש האחרון הוצגו יומני וידיאו של ח'דיג'ה בשאראת וניבין בשאראת, נשים מקהילות פלסטיניות בבקעת הירדן שתיעדו את חייהן ואת חיי משפחותיהן. בבקעת הירדן פזורות עשרות קהילות פלסטיניות, שהרשויות הישראליות את בתיהן ומונעות מהן חיבור לתשתיות מים וחשמל במטרה לגרש את תושביהן. בנוסף יוקרנו סרטונים קצרים נוספים שצילמו מתנדבי בצלם על המתחולל בבקעת הירדן. בסיום ההקרנה שוחחו יוצרות הסרטים וחברי צוות הווידאו של בצלם עם הקהל. 

חדיג'ה בשאראת, בת 28, תושבת קהילת ח'ירבת חומסה בבקעת הירדן, היא בוגרת החוג לאמנות באוניברסיטת אנג'אח בשכם, נשואה ואם לשלוש ילדות קטנות. חדיג'ה ובעלה מתפרנסים בדוחק מחקלאות ומרעיית צאן וחולקים בית עם הורי בעלה, לאחר שהמנהל האזרחי הרס את ביתם בתואנה שהוא נבנה ללא היתר.

ניבין בשאראת, בת 19, היא סטודנטית לחינוך מיוחד באוניברסיטת אלקודס הפתוחה. משפחתה גרה בקהילת ח'לת מכחול, המונה שש משפחות. הקהילה מתפרנסת בעיקר מגידול צאן ומחקלאות ואינה מחוברת לתשתיות מים או חשמל. בשל המחסומים שמציבה ישראל בבקעת הירדן וכיוון שהרשויות הישראליות אינן מאפשרות סלילת דרך ראויה לקהילה, הילדים אינם יכולים להגיע ממנה באורח סדיר לבית הספר. לכן, למעט סופי שבוע וחופשות, הם נאלצים לגור ללא הוריהם בכפר טמון, הנמצא במרחק של  כ-15 קילומטר מהקהילה.

 

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/video