רופאים לזכויות אדם: 'חוק הפיקדון' מסכן את בריאותם של מבקשי מקלט; מחאה במוצ"ש

לאחרונה נכנס לתוקפו תיקון חדש לחוק למניעת הסתננות, המכונה "חוק הפיקדון". על פי החוק, נאלצים מבקשי המקלט לנכות חמישית ממשכורתם לקופה ייעודית, שתכולתה תוחזר להם בתנאים מגבילים רק עם יציאתם את הארץ. לדברי רופאים לזכויות אדם (רל"א) "לגזירה קשה זו עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על תנאי החיים של מבקשי המקלט, החיים בעוני מחפיר גם כך, ולפיכך על בריאותם. הפחתה של חמישית משכרם תידחק אותם אף יותר בבחירה שבין תשלום על מזון לבין דיור ותרופות, ותקשה על יכולתם לרכוש שירותי בריאות וביטוח לילדיהם".

2017-06-05_200449

מבקש מקלט במרפאת רופאים לזכויות אדם (צילום: רל"א)

לדברי רל"א "מדיניות משרד הפנים כלפי מבקשי המקלט ברורה: לאמלל את חייהם כך שיתייאשו ויעזבו את ישראל. מה שפחות ברור היא שותפות משרד הבריאות במדיניות זו. אם מדינת ישראל מבקשת למנוע את כניסתם של מבקשי מקלט נוספים לשטחה, אל־לה לעשות זאת באמצעות שלילת זכויות אדם והפקרה של אלה שכבר חיים כאן. דווקא עכשיו, על משרד הבריאות לחדול מלהסתתר מאחורי מדיניות הממשלה הרעה, ולנקוט עמדה ברורה שמפעילה את מערך השיקולים הרלוונטיים לתחום־אחריותו – שיקולים של בריאות הפרט, הציבור, האתיקה ואפילו שיקולים כלכליים לגבי העלויות של טיפולי החירום למערכת הבריאות".

כמו כן, כל השיקולים הללו מדגישים את הצורך בגיבוש מדיניות בריאות מקיפה כלפי חסרי המעמד, שבמסגרתה יונגשו שירותי הבריאות למבקשי המקלט באמצעות הסדר ביטוחי כולל. יצוין שבמוצ"ש הקרוב, 10 ביוני, ייערכו הפגנה לאורך שדרות רוטשילד ועצרת מחאה ברחבת הבימה נגד החוק החדש. היציאה שדרות רוטשילד 2, בשעה 20:00.

האירוע בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/220244551813026