רופאים לזכויות אדם: הכנסת אישרה חוק דרקוני הרומס את האתיקה הרפואית

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת בריאות העם לפיה יועברו פרטים על אזרחים שלא התחסנו לרשויות. הצעת החוק אושרה במליאה בקריאה שלישית עם 30 תומכים ו-13 מתנגדים.

על פי החוק, שאושר לשלושה חודשים או עד תום מצב החירום בעקבות נגיף הקורונה, משרד הבריאות יורשה להעביר את המידע לרשויות מקומיות, למנכ"ל משרד החינוך ולגורמים במשרד הרווחה, במטרה לאפשר לגופים אלה לעודד אנשים להתחסן. לגורמים שיקבל אישור יועברו שמות, מספרי תעודת זהות, כתובות ומספרי טלפון של אזרחים שרשאים להתחסן ולא עשו זאת. הגישה למידע תוגבל והנחשפים אליו יחויבו לחתום על הסכם לשמירה על סודיות.

לדברי רופאים לזכויות אדם (רל"א): "הכנסת ביצעה היום מחטף מסוכן, והעבירה חוק דרקוני הרומס את האתיקה הרפואית ואת חוק זכויות החולה, ואשר השלכותיו עלולות להיות הרות אסון. העברת מידע רפואי פרטני באשר להתחסנות מקורונה לרשויות מקומיות ולמשרד החינוך תפגע באמון הרב שיש לאזרחים בקופות החולים, עד כדי הימנעות ממסירת מידע חיוני לטיפול. בידי הרשויות המקומיות יש את הכוח להגיע לציבור על ידי הסברה יעילה ותמריצים חיוביים מבלי לחשוף מידע רפואי".

עוד הדגישו ברל"א ש"יש לתת לקופות החולים את הזמן והאמצעים להגיע למטופלים/ות בדרך שלא תפגע בהם ובאמון שבין מטפל ומטופל. אנו מצפים מקהילת הבריאות לסרב לציית לחוק ולהגן על מטופליהם".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/100512