רופאים לזכויות אדם דורשים להסיר מכבילתו את שובת הרעב בילאל כאיד

ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) פנה לקצין הרפואה הראשי של שב"ס, היועצת המשפטית ונציבת שב"ס, בדרישה להסרת כבילתו של בלאל כאיד המאושפז בבית החולים ברזילי. בלאל שובת רעב מזה 38 ימים במחאה נגד מעצרו המנהלי, בו הושם מיד לפני מועד שחרורו ממאסר.

2016-07-23_185543

הפגנה בשכם למען שחרורו של בלאל כאיד (צילום: אקטיבסטילס)

כאיד מאושפז משום שהוא שרוי בסכנה לדום לב, איבד ממשקלו ואינו מסוגל לעמוד או ללכת, ושביתת הרעב אף מעמידה אותו בסכנה של קריסת מערכות. למרות מצבו הבריאותי החמור הוא כבול למיטת בית החולים בידו הימנית ואזוק בשתי רגליו, כאשר רגלו השמאלית כבולה למיטה. כל זאת כאשר הוא נמצא תחת פיקוח של ארבעה סוהרים. לדברי רל"א כבילתו מנוגדת אפילו לפקודת הנציבות, הקובעת ש"ככלל, בעת שהותו של אסיר בבית חולים, לא ייכבל האסיר", והחריגים לה הם חשש לאלימות או בריחה, אשר במצבו הקשה ברור שאינם מתקיימים. לפיכך, עולה חשש כבר כי מדובר באמצעי לחץ לשבירת שביתת הרעב, ושותפותם של רופאי והנהלת בית החולים בהתנהלות זו משקפת מציאות מסוכנת שבה האתיקה הרפואית מתקפלת בפני רשויות הביטחון.

יצוין שפעילי מק"י וחד"ש הפגינו ביום חמישי באום אלפאחם ובשפרעם למען שחרורם של כאיד וכל יתר העצירים המנהליים. כ-40 אסירים ועצירים פלסטינים המוחזקים בבתי הכלא שובתים כעת רעב מסיבות שונות. חלקם הם עצירים מנהליים שמוחים על כליאתם ללא האשמה וללא משפט, חלקם שובתים בסולידריות עם העצירים המנהליים, וחלקם שובתים במחאה על פגיעה בתנאי כליאתם.