רוב לשמאל בבחירות בפורטוגל: אבל הסוציאליסטים מסרבים לקואליציה עם הקומוניסטים

על פי תוצאות הבחירות כמעט סופיות שפורסמו בצהריים (יום שני) על ידי ועד הבחירות המרכזית, מפלגות השמאל זכו בבחירות לפרלמנט שנערכו אתמול בפורטוגל. אמנם, מפלגות הקואליציה הימנית של ראש ממשלת פורטוגל המכהן פדרו פסוס קואליו זכתה ל-1.9 מיליון קולות (99 חברי פרלמנט) או 37%, אך מדובר בירידה של 6% מקולות הבוחרים לעומת הבחירות הקודמות ואובדן של הרוב בפרלמנט.

לעומת זאת, מפלגת האופוזיציה הסוציאליסטית עלתה ב-16% וזכתה בקולותיהם של 1.7 מיליון בוחרים. 85 חברי פרלמנט סוציאליסטים נבחרו – 32% מקולות הבוחרים. הגידול הרב ביותר בקולות רשמם  ה"מערך השמאלי" (Bloco). מספר חברי הפרלמנט של המערך יגדל מ-8 ל-19 (תוספת של 197% לעומת הבחירות הקודמות). גם החזית של המפלגה הקומוניסטית עם הירוקים רשמה גידול מתון יותר בתמיכה ומעתה בסיעה יכהנו 17 חברים (לעומת 16 בפרלמנט היוצא). שתי החזיתות הקוראות ליציאה מגוש היורו וכמגדירות עצמן כאנטי קפיטליסטיות זכו יחדיו לכ-21% מקולות הבוחרים. לנתון זה יש להוסיף אחוז נוסף של המפלגה הקומוניסטית של העובדים שלא עברה את אחוז החסימה, אך היא מצדדת ביציאה מגוש היורו ומתנגדת בחריפות לתכנית הצנע הניאו ליברלית של הממשלה הימנית.

2015-10-05_174507

אסיפת רחוב של הקומוניסטים בעיר פורטו, שבצפון פורטוגל, בשבוע שעבר (צילום: שבועון אבנצ'י)

בפרלמנט של פורטוגל קיימים 230 מושבים, כלומר על מנת להשיג רוב יש להשיג לפחות 116 מושבים בו. השמאל יכול היה בקלות לשלוט בפרלמנט ולהרכיב ממשלה. אך המפלגה הסוציאליסטית מתנגדת בתוקף לכל ברית עם המפלגה הקומוניסטית – חרף התנגדותן למדניות הכלכלית והחברתית של הממשלה. הבחירות נתפסו בפורטוגל כמעין משאל עם על מדיניות הממשלה בארבע השנים האחרונות, שכללה מדיניות צנע וקיצוצים נרחבים. הקואליציה הנוכחית מבקשת להמשיך במדיניותה, לאחר שנאלצה לפנות "לתוכנית החילוץ" שהציע לה גוש היורו. הגוש הסוציאליסטי ומפלגות שמאל, שזכו יחדיו ל-121 המושבים, היו ביקורתיים מאוד כלפי הקיצוצים שבהם נקטה הממשלה – אך הסוציאליסטים מסכלים כל אפשרות להציב אלטרנטיבה אמיתית למדיניות הניאו-ליברלית.

התוצאות של 99% מהקלפיות, על פי ועדת הבחירות של פורטוגל (בפורטוגזית):

http://www.legislativas2015.mai.gov.pt/index.html