רגב תוקפת את פסטיבל 'קולנוע דרום' בגלל סרטים על אפליה בכפרים ערבים-בדואים

שרת התרבות והספורט מירי רגב תקפה אתמול (חמישי) פרויקט תיעודי של נשים ערביותבדואיות מהנגב, שיתקיים בפסטיבל "קולנוע דרום" ביום שני הקרוב, שלדבריה כולל "הסתה וחתירה תחת מדינת ישראל". "פסטיבלים בתמיכת המדינה לא יכולים לתת במה לניגוח וחתירה כנגד מדינת ישראל, ערכיה וסמליה", כתבה רגב בהודעה שפרסמה הלילה בדף הפייסבוק שלה.

2018-06-01_164950

השרה רגב ציינה בהודעתה כי הנחתה את ראשת מינהל תרבות, גלית והבה שאשו, לבדוק את הטענות, "ואם יימצא בהן ממש באשר לליבוי יצרים והסתה, ימוצו כל האמצעים החוקיים שברשותנו לעצור את קיומו של האירוע".

האירוע המדובר הוא "פרויקט מוכּרות", מייסודו של פורום דו־קיום בנגב. בפרויקט תיעודי זה הוענקו מצלמות וידיאו לנשים בדואיות, שעברו הכשרה קולנועית ולמדו את יסודות הצילום הדוקומנטרי. בדברי ההסבר באתר הפסטיבל מצוין כי "הסדנה מאפשרת לצלמות מהכפרים הלא־מוכרים בנגב לתעד את היומיום של חייהן — את האפליה, הגזענות והפגיעה בזכויותיהן, וכן את חוויית העימות או המפגש בין עולם של מנהג ומסורת לחידושי הטכנולוגיה ולהוויה הרב־תרבותית. הפרות זכויות אדם הן מנת חלקם התמידית של הכפרים הלא־מוכרים בנגב. התעמרות המדינה בתושבים הבדואים כוללת הריסות בתים ומניעת תשתיות בסיסיות כמו מים וחשמל, לצד אפליה בוטה במתן שירותים ציבוריים כמו חינוך ובריאות. למרבה הצער, עוולות אלה כמעט שאינן מתועדות או מסוקרות תקשורתית ופרויקט מוכרות נותן להן את הנראות הראויה". בין משתתפות הפרויקט: אַחְלָאם אַבּוּ אַלְקִיעָאן, אַמַל אַבּוּ אַלְקִיעָאן, הֻדָא אַבּוּ אַלְקִיעָאן, בילאל אַבּוּ בְּנַיִּה, בילאל אַבּוּ ג’וּדִה, יאסין אַלנבאַרי, סַֿעיד גבוּעה, עָ’זאלה זיידִין, וסַֿבָּאח אַבּוּ מְדִיעִ’ם והסרטים צולמו בכפרים אַזזַעַרוּרָה, אַלעַרָאגִיב, אַלפֻרְעָה, וָאדִי אַננַעַם, עַתִיר, רַחַ׳מָה, תַל עַרָאד.

בתום ההקרנה ייערך דיון בהשתתפותחיה נח, מנכ״לית פורום דו קיום בנגב, סברין אבוקאף מנהלת פרויקט תיעוד חזותי, פורום דו קיום בנגב, הלן ינובסקי יוצרת דוקומנטרי,  קרן מנור מאקטיבסטילס ועָ’זאלה זיידִין ובילאל אַבּוּ בְּנַיִּה משתתפות בפרויקט "מוכרות".

מפורום דו־קיום בנגב לשוויון אזרחי נמסר בתגובה לדברי רגב ש"מקריאת תגובתה של השרה מירי רגב, אין לנו ספק כי היא לא צפתה בסרטים שאותם היא ממהרת לבקר. זוהי זכותו הטבעית של כל מיעוט להחזיק בפרספקטיבה ונרטיב שונים מאלו של הרוב, ולאמנות תפקיד אינטגרלי בתיווך זווית הראייה הייחודית הזו לציבור הרחב. פורום דו־קיום בנגב לשוויון אזרחי, עובד מזה 20 שנה בשיתוף פעולה הדוק עם קבוצות של נשים מתוך הכפרים הבדואיים הבלתי מוכרים בנגב, וגאה לקחת חלק בפרויקט שנועד לקידום של שיח פתוח, דמוקרטי וחופשי. מצער לשמוע ביקורת כזו דווקא מצד השרה מירי רגב שבעצמה התבטאה בחריפות, בעבר, כנגד אפליה ואף גזענות שהיא חוותה מצד הממסד, ואנו מקווים שהיא תשכיל לצפות בסרט ולהבין החשיבות שיש בו לקידום הדמוקרטיה והקיום המשותף בישראל".

יו"ר ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), צייץ בתגובה: "השרה שהבטיחה תקציבים לתרבות בפריפריה מחליטה להסית דווקא נגד פסטיבל קולנוע דרום. הפעם כי מקרינים סרטים שצילמו נשים בדואיות בכפרים הבלתי מוכרים בנגב. בשפה של רגב זה 'ניגוח וחתירה כנגד מדינת ישראל', אבל זו מדינת ישראל שכבר שנים מנגחת וחותרת תחת הכפרים בנגב. ללכת לראות!".

פרויקט מוכרות בפסטיבל קולנוע דרום:

https://csf.sapir.ac.il/2018/?p=2308