רבבות ציינו במרכז בוגוטה הקמת מפגלת השמאל של הגרילה הקולומביאנית

רבבות ציינו אמש (שבת) בכיכר בוליבר שבמרכז בוגוטה את הקמת מפלגת השמאל שהגרילה הקולומביאנית. שמה של המפלגה החדשה: הכוח האלטרנטיבי המהפכני של כולנו וראשי התיבות שלה בשפה הספרדית הן FARC, בדומה לראשי התיבות של הכוחות מזוינים המהפכנים של קולומביה – שמו הקודם של ארגון הגרילה. הארגון, שחתם בשנה שעברה על הסכם שלום עם הממשלה בבוגוטה, השלים ביום שישי האחרון את תהליך הפיכתו למפלגה.

3

הכרזת ההקמה על מפלגת השמאל החדשה, ביום שישי האחרון, בבוגוטה (צילום: פרנסה לטינה)

נציגי הארגון קיימו בשבוע שעבר כינוס בן שישה ימים, שיגיע לשיאו עם ההכרזה על ייסוד המפלגה החדשה. היא צפויה להתמודד כבר במערכת הבחירות שתיערך בשנה הבאה. "אנחנו מוכרחים להכריז על דפוס הפעולה שלנו", הסביר חבר המזכירות בארגון, פסטור אלאפה. "אנחנו רוצים ליצור מיזוג פוליטי גדול שיגדיר מחדש את גבולות השמאל". בין היתר נבחנת הקמת חזית עם המפלגה הקומוניסטית הוותיקה וארגוני שמאל נוספים.

בתום הכנס נבחר המזכירות החדשה של הארגון, המחליפה את הפיקוד העליון של הגרילה. במזכירות החדשה 111 חברים – ביניהם 27 מפקדות ולוחמות לשעבר. להפתעת רבים, מפקד הגרילה רודריגו לונדוניו (הידוע בכינויו "טימוצ'נקו") לא נבחר במקום הראשון אלא רק במקום השישי במסגרת ההנהגה הקולקטיבית שתנהל את המפלגה. במסיבת העיתונאים שנערכה בתום וועידת היסוד בה לקחו חלק 1100 צירים מרחבי קולומביה, נאמר כי המפלגה החדשה דבקה באידיאולוגיה המרקסיסטיתלניניסטית ובדרישותיה לשינוי חברתי מן היסוד ורפורמה אגררית שתעניק קרקעות לאיכרים.

למחרת, שבת, עשרות אלפים הגיעו לכיכר בוליבר בה נערכה אסיפה שארכה חמש שעות, בה הגיעו הרכבי המוסיקה שבין הידועים בקולומביה יחד נאומים בעלי אופי פוליטי. כבר בשעות הצהריים הגיעו ראשוני המתכנסים, רובם לוחמי גרילה לשעבר, ולאחר מכן הצטרפו תושבי הערים ובייחוד הבירה בוגוטה. "טימצ'נקו" נשא את הנואם המרכזי והדגיש את רצון מפלגתו "להפוך למפלגה שתנהיג את השינויים הדרושים במדינה או להיות חלק מקואליציה רחבה של כוחות המחויבים לשינוי". יצוין שהממשלה טרם מימשה את כל הסכם השלום שנחתם עם הגרילה ובבתי כלא עדיין כלואים כ-1,500 לוחמים ומפקדים של הגרילה לשעבר. כמו כן, בקולומביה פעילים שני ארגוני גרילה נוספים: הצבא לשחרור לאומי (ELN) וצבא העם לשחרור (EPL). הממשלה מקיימת מו"מ עם מפקדי הצבא לשחרור לאומי. אבל השיחות טרם נשאו פרי ואף עלו בימים האחרונים על השרטון.