רבבות פלסטינים הפגינו בתמיכה עם האסירים שובתי הרעב; חד"ש ומק"י הביעו סולידריות

     רבבות פלסטינים יצאו אתמול (שני) לצעדות מחאה בגדה המערבית וברצועת עזה, בהן הביעו הזדהות עם שביתת הרעב בה פתחו האסירים הפלסטינים בהנהגת בכיר פתח, מרואן ברגותי, במחאה על תנאי כליאתם. בצעדה שנערכה בכיכר המרכזית ברמאללה השתתפו אלפים. הפגנות נוספות נרשמו בעיר עזה, בשכם, בג'נין, בסלפית, בטולכרם,  בקלקיליה, ביריחו וערים ועיירות נוספות. בבית לחם הפגינו כ-1,500 סטודנטים ותלמידי תיכון ונשאו כרזות בתמיכה עם האסירים, דגלי פלסטין ודגלים של תנועת הפתח, מפלגת העם הפלסטיני והחזית העממית לשחרור פלסטין.

יצוין שאתמול בשעות הצהריים בביתוניא, סמוך לכלא עופר, פרצו עימותים בין מפגינים התומכים בשביתת הרעב של האסירים לבין כוחות הביטחון הישראלים. כמה עשרות פלסטינים במקום החלו ליידות אבנים לעבר כוח מג"ב שהיה בסמוך, וארבעה מהם נעצרו.  במסגרת מחאות יום האסיר הפלסטיני יצאו עשרות פלסטינים לעבר מעבר ביתוניא, תוך שהם חוסמים את הכביש המוביל למעבר, מבעירים צמיגים ומיידים אבנים לעבר הכוחות במקום.

2017-04-18_203347

מפגינים למען האסירים הפלסטינים, אתמול, בשכם (צילום: אקטיבסטילס)
גם בחברון יצאו אלפים להפגין הזדהות עם האסירים שפתחו בשביתת רעב. בצעדה השתתף חבר הנהגת הפתח, עבאס זכי, שאמר כי "על העם כולו לרדת לרחובות כדי להשיג חופש, כבוד וחירות לאסירים שעומדים איתן נגד הכיבוש הישראלי".

מק"י וחד"ש פרסמו אתמול גילוי דעת בסולידריות עם האסירים שובתי הערב. מק"י וחד"ש קראו לקיים אירועי סולידריות בישראל עם מאבקם ולהיענות בחיוב לדרישות השובתים. בהקשר זה, הערב תתקיים הפגנת תמיכה באסירים השובתים, בשעה 19:00, במושבה הגרמנית בחיפה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) קראה אתמול לביטול הצו האוסר על חברי כנסת לבקר אסירים פלסטינים ופנתה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בבקשה להיפגש עם בכיר הפתח ברגותי. לדבריה, מאבק האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל הוא "צודק אנושי והוגן". עוד אמרה ח"כ תומא-סלימאן כי מאבק האסירים הוא חלק בלתי נפרד ממאבק העם הפלסטיני לחופש וחירות וראוי לכל תמיכה". היא הוסיפה כי ההחלטה לבודד אסירים השובתים רעב מעידה על אטימות הרשויות וסירוב להידברות עם האסירים. "כל נזק שיגרם לאסירים שובתי הרעב הוא באחריותה הבלעדית של ממשלת ישראל והיא תישא באחריות על כל הסלמה שתקרה", הוסיפה.

במסר של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) נאמר "אלפי אסירים פלסטינים שובתים היום רעב. כשהם מניחים את ראשם על הכרית, הם חולמים על החירות, בעוד שהסוהר חולם על בית הסוהר. ההבדל בין שני החלומות הוא ההבדל בין העם הפלסטיני לבין הכיבוש. החופש לאסירי החופש. די לכיבוש". באום אל פאחם הוקם אתמול אוהל תמיכה באסירים השובתים. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש -הרשימה המשותפת), תושב העיר הגיע לאוהל על מנת להזדהות עם שביתת הרעב ומסר: "אנחנו תומכים במאבקם".

בשביתת הרעב שהחלה אתמול, ונוטלים בה חלק יותר מ-1,100 אסירים בבתי הכלא גלבוע, מגידו, נפחא, קציעות, שקמה, רמון, הדרים וניצן. השובתים הציגו מסמך ובו 13 דרישות להטבת תנאים של האסירים שבשב"ס מסרבים לקבל.

מנהיג השביתה ברגותי פרסם אתמול מאמר דעה ב"ניו יורק טיימס" בו פירט מדוע נפתחה השביתה. "ביליתי את 15 השנים האחרונות בכלא הישראלי, והייתי גם עד וגם קורבן של שיטת המעצרים הלא חוקית של ישראל כמו גם היחס הגרוע שלה לאסירים פלסטינים", כתב. "אחרי שניסיתי את כל האפשרויות האחרות, הבנתי שאין דרך אחרת להילחם בהתעללויות הללו מלבד שביתת רעב".

"   שביתת הרעב מסמלת את התקווה שקיבות ריקות וההקרבה של השובתים תעזור למסר שלהם להדהד מעבר לתאי המאסר החשוכים", כתב ברגותי, שנחטף ב-2002 והורשע בבית משפט ישראלי. "שביתת רעב היא דרך המחאה השלווה ביותר – היא מכאיבה רק לשובתים ולאוהביהם, בתקווה שההקרבה שלהם תהדהד את המסר גם מחוץ לתא החשוך שלהם", הוא הדגיש. "ניסיון של עשרות שנים הוכיח שהשיטה הישראלית הלא-הומנית של קולוניאליזם וכיבוש נועדה לשבור את רוחם של האסירים ושל העם לו הם משתייכים – אנו לא ניכנע לכך". בהקשר זה ברגותי סיפר גם על התעללות שחווה כשנאסר בגיל 18: "הייתי רק בן 15 כשנכלאתי לראשונה. הייתי בקושי בן 18 כשחוקר ישראלי הכריח אותי לפסק את רגליי בעודי עומד עירום בחדר החקירות, לפני שפגע באברי המין שלי. התעלפתי מהכאב, והמכה מהנפילה הותירה צלקת נצחית על המצח שלי. החוקר לעג לי אחר כך ואמר שאני לעולם לא אוליד ילדים כי אנשים כמוני יולדים רק מחבלים ורוצחים. כמה שנים לאחר מכן, הייתי שוב בכלא הישראלי והובלתי שביתת רעב, כשבני רק נולד. במקום דברי המתיקה שאוכלים בזמנים שמחים כאלה, חילקתי מלח לאסירים אחרים. כשבני היה כמעט בן 18, גם הוא נעצר ובילה ארבע שנים בכלא ישראלי".

ברגותי הדגיש ש"ישראל, הכוח הכובש, הפרה את החוק הבינלאומי בדרכים רבות במשך כמעט 70 שנה, ועדיין לא נענשה על מעשיה. היא הפרה סעיפים באמנת ז'נבה נגד העם הפלסטיני – אסירים, גברים, נשים וילדים, ללא יוצא מן הכלל", כתב.

לסיום, כתב ברגותי: "הסולידריות כלפי האסירים חושפת את הכישלון הפוליטי והמוסרי של ישראל. זכויות אינן בבעלותו של המדכא, חופש וכבוד הם זכויות אוניברסליות שמגיעות לכל אדם, בכל אומה. פלסטינים לא יהיו יוצאי דופן בעניין זה. רק סיום הכיבוש יסיים את חוסר הצדק ויסמן את תחילת לידתו של השלום".

פרסום המאמר בעיתון החשוב בארה"ב גרם לתדהמה בממשלת הימין ובקרב כוחות הביטחון. נמסר כי ברגותי צפוי להישפט בימים הקרובים ואף להישלח לצינוק לאחר שפרסם את מאמר מ"בלי לקבל אישור". בעבר התראיין ברגותי ופרסם מאמרים מבלי אישור שב"ס ובעקבות כך הוא נשלח לצינוק. אמש נמסר על ידי דובר השב"ס כי "האסיר ביטחוני מרואן ברגותי הועבר לבידוד בכלא קישון בצומת ג'למה שליד קרית טבעון".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הכבושים, האלוף יואב מרדכי, תקף אתמול בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו בשפה האנגלית את העיתון "ניו יורק טיימס" על שפרסם את מאמרו של ברגותי. "מרואן הוא רוצח וטרוריסט", כתב.

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת קרא אמש לקהילה הבינלאומית להכיר באחריותה של ישראל לזכויות האסירים הפלסטינים הכלואים בשטחה. עוד הוא מסר שמדיניות ישראל מפרה את החוקים הבינלאומיים הנוגעים לזכויות אדם. עריקאת הוסיף כי "על ישראל לשאת באחריות על הפרתן השיטתית של זכויות האסירים הפלסטינים". עוד מסר עריקאת בהצהרתו כי הוא "מצדיע לגבורתם של האסירים הכלואים בישראל מול הדיכוי אותו הם חווים".

גם הפורום של השמאל הערבי, המאגד מפלגות קומוניסטיות ותנועות שמאליות בכל ארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה, פרסם גילוי דעת ובו הביע תמיכה עם האסירים השובתים וקריאה לקיים אירועי מחאה באזור ובעולם. בהודעה שחתומה על ידי רכזת הפורום ומנהיגת המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, ד"ר מרי נאסיף-דבס, נאמר כי "זכותם של האסירים הפלסטינים להיאבק נגד הכיבוש ולמען שחרורם".

 

מאמרו המלא של מרואן ברגותי, שפורסם אתמול ב"ניו יורק טיימס" יפורסם מחר (רביעי) באתר מק"י באנגלית: http://maki.org.il/en