רבבות ערבים ויהודים הפגינו בכיכר רבין נגד חוק הלאום הגזעני; ברכה: המאבק יימשך עד לביטולו

עשרות אלפים ערבים ויהודים הפגינו אמש (מוצאי שבת) בתל אביב נגד חוק הלאום, ביוזמת ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל. המפגינים הרבים התכנסו בכיכר רבין, וצעדו דרך אבן גבירול לרחבת מוזיאון תל אביב. בסיום הצעדה התקיימה עצרת תחת הכותרת "יבוטל חוק הלאום כן לשוויון". המפגינים נשאו שלטים ועליהם המילים: צדק, דמוקרטיה בעברית ובערבית, וגם "חוק הלאום – אפרטהייד".

2018-08-12_205028

מוחמד ברכה נושא דברים בעצרת נגד חוק הלאום שנערכה אמש מול מוזיאון תלאביב (צילום: אקטיבסטילס)

בתום ההפגנה ההמונית נערכה עצרת ברחבת מוזיאון תלאביב. יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, הח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש) אמר בעצרת כי "הערבים אינם קיימים בחוק יסוד האפטהייד". הוא הוסיף: "בדרך לכאן שמעתי הסתה של כלי התקשורת שמניפים כאן דגלי פלסטין. אז אבהיר דגל פלסטין הוא הדגל של העם הפלסטיני המדוכא". לדבריו "היהודים והערבים כאן נעו בכמויות אדירות כדי למחות את הכתם של נתניהו וממשלתו. כולנו כאן כדי למחוק את התועבה וכדי להסיר את הכתם שנקרא חוק הלאום ובדרך גם להסיר את הכתם שנקרא ממשלת נתניהולא תהיה עוד נכבה, הפלסטינים לא יעזבו, אנחנו לא נעזוב. חוק היסוד מורה ליהודים לחיות על הטראמפ ועל החרב ולא על הדבש ועל העוקץ".

מו"ל עיתון "הארץ" עמוס שוקן אמר בעצרת כי "חייבים להתאחד מול ממשלה שמפלגת את אזרחי המדינה ושעיגנה בחוק יסוד את מעמדו הנחות של הערבים". לדברי שוקן, "המטרה ברורה: האזרחים הפלסטינים הישראלים יהיו עם פחות זכויות". "המאבק שלנו הוא לא רק מאבק על שוויון זכויות לישראלים שאינם יהודים. זה מאבק על דמוקרטיה בישראל. לכן כל אזרח ישראלי שדבק בשמירה על הדמוקרטיה צריך להצטרף למאבק, ולא לוותר עד שיבוטל החוק", אמר.

בהפגנה נאמו גם הסוציולוגיות ד"ר ההא כרכביסבאח מאוניברסיטת חיפה ונשיאת בצלאל לשעבר, פרופ' אווה אילוז שאמרה: "אנחנו רוצים שוויון, לא לחיות בחברה של אדונים ונתינים. לציונות אין משמעות אם אין בכוונתה לבנות צדק ושוויון. הצד השני סומך על הייאוש שלנו, זה משרת אותו". עוד הזכירה את ילדותה במרוקו ואת הצורך במאבק משותף. אחריהן נשא דברים יו"ר הוועד הארצי של ראשי הרשויות הערביות וראש עיריית סחנין, מאזן גנאים, שאמר: "החוק הזה פוגע בחברה הערבית, אבל אם כולנו נשתוק מחר זה יפגע בכם היהודים. צריך להתגייס ולהגיד לביבי, החוק הזה מטומטם, הוא של גזענים והוא לא יעבור". ההיסטוריון פרופ' קייס פירו אף הוא תקף במילים רשות את החוק הגזעני מעל במת העצרת.

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת ושל מרצ לקחו חלק בהפגנה, אבל מבין 24 חברי סיעת המחנה הציוני, הגיעו להפגנה רק שניים: ח"כ מיקי רוזנטל, וח"כ זוהיר בהלול, שהודיע על כוונתו להתפטר מהכנסת במחאה על אישור החוק. ח"כ רוזנטל אף פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "מי ששוויון היא לא רק סיסמה עבורו צריך להתייצב בהפגנה. לא מסכימים לכל מה שייאמר בה. אבל על העובדה שכולנו נולדנו בצלם איאפשר לחלוק".

מארגני ההפגנה שעתרו בשבוע שעבר נגד החוק, אמרו במסיבת עיתונאים כי מדובר בחוק היסוד הקיצוני ביותר בעולם, "מאז ימי האפרטהייד". יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) מסר לקראת ההפגנה: "עשרות אלפי ערבים ויהודים נעים בכמויות באוטובוסים לת"א, כי היום אנחנו מתעקשים להעביר מסר ברור מדינה דמוקרטית חייבת להיות לכל האזרחים. אין אמירה יותר ערכית מזו מול חוק הלאום האפרטהיידי ואין תשובה הולמת יותר לממשלה מסיתה מרבבות של אנשים שיוצאים לרחובות במחאה".

ח״כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הצטרף לדבריו ואמר כי "זוהי ההפגנה החשובה ביותר לציבור הערבי בתל אביב מזה שנים ארוכות. אם כל ההפגנות. ההרגשה היא שחוק הלאום מאיים על קיומנו ועל זהותנו. החוק הארור הזה הצליח לאחד את הציבור הערבי ולהחזיר את רוח המאבק הציבורי לאזרחים הערבים ביחד עם הכוחות הדמוקרטיים היהודיים".

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) שאף הוא לקח חלק בהפגנה מסר כי "הפגנה היסטורית נערכה בתל אביב. רבבות ערבים ויהודים גדשו את הרחובות בדרישה של דבר בסיסי שוויון. לכל מי שחיים כאן. זהו רגע מכונן במאבק המשותף של יהודים וערבים על דמותה של החברה שלנו. מי שרצה לקבע בחוק יסוד את האפליה ואת היררכיית האזרחות, מי שניסה להעביר מסר שיש כאן אזרחים סוג ב' וסוג' ג' מקבל הערב את התשובה הכי חזקה. מאבק יהודיערבי משותף שלא ייפסק עד לביטול חוק הלאום. עד לביטול של כל צורות האפליה והגזענות. עד שיהיה כאן שוויון אמיתי לכל האזרחים. עד שנעשה כאן מקום לכולנו".

יו"ר ועדת המעקב העליונה מסר היום (ראשון) לאתר וואלה על המהלכים הבאים נגד חוק הלאום כי "כבר בימים הקרובים צפויה לנו פגישה עם האיחוד האירופי בבריסל, ועם מועצת זכויות האדם בג'נבה". עוד הוסיף ברכה כי "ראש הממשלה הוא אומן השיסוי והפלגנות. הדיון המרכזי צריך להתמקד בזה שלחוק אין זכות חיים כי הוא מנוגד לערכים הבינלאומיים, אין חוק בעולם שמחלק מדינה לקבוצה אתניות".