רבבות הפגינו נגד הכיבוש בתל-אביב; ח"כ עודה: יש להקים מחנה דמוקרטי

רבבות הפגינו אמש (מוצ"ש) נגד הכיבוש בכיכר רבין בתלאביב על פי קריאת שלום עכשיו ושורה ארוכה של תנועות וארגונים תחת הסיסמא "שתי מדינות תקווה אחת".

אחד הנואמים המרכזיים בעצרת היה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שאמר "אני ערבי פלסטיני, וגם אזרח מדינת ישראל, המדינה שאני אזרח בה כובשת את העם שלי. הערבים אזרחי המדינה הם כמעט 20% מאוכלוסיית המדינה, אמנם מיעוט, אך מיעוט גדול שיכול להטות את הכף בהכרעות הפוליטיות הגדולות שעומדות בפנינו". לדבריו, "את הכיבוש יש לסיים בראש ובראשונה למען העם הפלסטיני, שגם לו, מגיע מקום תחת השמש, ככל העמים. אך את הכיבוש יש לסיים גם עבור האזרחים במדינה. חמישים שנה שנגע הכיבוש גם הולך וממאיר את החברה הישראלית".

2017-05-28_174349

ח"כ איימן עודה (בחולצה לבנה) יחד עם פעילי חד"ש ומק"י בעצרת השלום שנערכה אמש בכיכר רבין בתלאביב (צילום: זו הדרך)

ח"כ עודה הדגיש בנאומו: "דווקא עכשיו, מול ההקצנה ההולכת וגוברת של ממשלת הימין, מול ממשלה שמשתמשת במיעוט כשק חבטות, ממשלה שפעם אחר פעם מסיתה, מדירה ואף מתירה את דמם של אזרחיה הערבים. דווקא עכשיו, מול יוזמות הסיפוח, והחקיקה הגזענית והאנטי דמוקרטית, מול סתימת הפיות, הפופוליזם, מול השיסוי וההסתה, מול הפגיעה המכוונת בציבור הערבי. עלינו להקים מחנה ציבורי דמוקרטי סביב עקרונות בסיס משותפים בקריאה ברורה לסיום הכיבוש, לשוויון, לדמוקרטיה ולצדק חברתי לכלל אזרחי המדינה".

מארגני עצרת השלום הקריאו את ברכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן): "אין קול חזק יותר מאשר קול של שלום צודק וכולל כמו שאין קול חזק יותר מזה של זכותם של עמים להגדרה עצמית וחירותו מעול הכיבוש", נמסר מאבו מאזן. "הגיע הזמן לחיות, אתם ואנחנו, בשלום, בהרמוניה, ביטחון וביציבות. הדרך היחידה לסיים את הסכסוך ואת המאבק נגד טרור באזור ובעולם כולו היא בפתרון של שתי מדינות על גבולות יוני 1967, פלסטין לצד של ישראל. הגיעה העת שמדינת ישראל תכיר במדינה שלנו ותסיים את הכיבוש".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה בעצרת כי "הציבור בישראל תומך בפשרה, בסיום הכיבוש, ואומר כן לשתי מדינות לשני עמים". לדבריה, "ב-50 השנה שחלפו, בימין עברו מדיבורים על 'שלום, אבל לא עכשיו' לדיבורים ההזויים של בנט על סיפוח, ולדיבורים המזוויעים של סמוטריץ' על אפרטהייד וטיהור אתני. בקואליציה הזו יש אנשים שאומרים דברים בעברית על ערבים, שערבי שהיה אומר אותם בערבית על יהודים, כבר מזמן היה בכלא".

קודם לכן עלה לנאום יו"ר האופוזיציה וראש המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג והתקבל בקריאות בוז. הקריאות גברו כאשר הוא פנה למשה כחלון וליאיר לפיד ואמר כי "עלינו לשים את האגו בצד ולהתחבר כולנו לגוש פוליטי אחד גדול. גוש פוליטי אחד גדול שרוצה מדינה ציונית, יהודית, דמוקרטית, שנותנת שוויון מלא למיעוטים ופתוחה למגוון דעות". לדבריו, "הגוש הזה צריך להכיל רבים וטובים. מציפי לבני שותפתי למחנה הציוני, דרך משה כחלון, ויאיר לפיד, ואנשים נוספים. כן ביחד, רק ביחד. ביחד עם מפלגת העבודה. כי רק כך נוכל לנצח ורק כך נוכל להגיע לשלטון".

הדובר האחרון בעצרת היה צלי רשף, ממייסדי שלום עכשיו, שהקריא מכתב שקיבל בעבר מהמנהיג הפלסטיני הכלוא מרואן ברגותי. הוא השווה בין ברגותי לבין נלסון מנדלה, והעריך שיום יבוא ועוד נשב עם מנהיגים כלואים כמו ברגותי למשא ומתן, כמו שהיה בדרום אפריקה ובאינספור מקומות נוספים בעולם שבהם הסתיימו משטרי כיבוש או אפרטהייד.

יצוין שבשבוע הקרוב עוד הפגנות לציון חמישים שנות כיבוש, ובקריאה לסיומו המיידי של המשטר הצבאי: ביום שישי הקרוב ייערכו משמרות מחאה מיוחדות של נשים בשחור בתלאביב, חיפה, ירושלים וגן שמואל; ביום שני 5 ביוני תפגין חד"ש בחיפה, וב-10 ביוני יקיימו פעילות מחסוםוואצ' צעדה לאורך הקו הירוק ואירוע ציבורי בשיתוף עם נווה שלום – גם כן לציון חמישים שנות כיבוש.

פרטים נוספים על האירועים המתכוננים לציון 50 שנה לכיבוש

יפורסמו באתר מק"י ובשבועון "זו הדרך" הקרוב