רבבות הפגינו ברחבי ספרד בעקבות מעצרו של ראפר בגין 'העלבת משפחת המלוכה'

רבבות הפגינו ויותר מ-80 בני אדם נעצרו ועשרות נפצעו אמש (חמישי) בלילה השלישי של הפגנות ברחבי ספרד, במחאה על כליאת הראפר פבלו האסל. כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי ספרדי המקוון "מונדו אובררו". המחאה החלה בצורה שלווה בעשרות ערים ועיירות ברחבי ספרד ובקטלוניה, ביתו של האסל. אך ברדת החשיכה, ההפגנות גלשו לאלימות ושוטרים בברצלונה ובמדריד התעמתו עם מפגינים שמחו על מעצרו של זמר מחאה ודרשו חופש ביטוי.

בתחילת השבוע נעצר האסל, בן 33, לאחר שהתבצר באוניברסיטה בעיר ליידה בחבל קטלוניה במחאה על הרשעתו בהעלבת משפחת המלוכה. האסל הורשע ב-2018 מכוח "החוק לביטחון הציבור", שממשלת הימין הקודמת אישרה ב-2015. ממשלת ספרד, המורכבת ממפלגות שמאל, הודיעה כבר בשבוע שעבר כי בכוונתה לשנות את חוק העונשין, ולבטל את עונשי המאסר בגין הרשעה בעבירות הנוגעות לחופש הביטוי – בדומה לזו שבה הורשע האסל. "איחוד השמאל" של המפלגה הקומוניסטית, שהוא חלק מהקואליציה השלטת במדריד, דורשת לבטל מייד את כל החוקים הפוגעים בחופש הביטוי לשחרר את האסל.

"ישוחרר פבלו האסל", כרזה של הנוער הקומוניסטי של קטלוניה

 

אחד ממוקדי המחאות היה בסמוך לבית הכלא בליידה, שם כלוא האסל מאז שלישי. הוא נעצר במבנה האוניברסיטה בעיר, אחרי שהתבצר שם עם כמה מתומכיו יממה קודם לכן כדי למשוך תשומת לב למעצרו המתוקשר. הראפר ותומכיו אמרו במסיבת עיתונאים בתוך הקמפוס כי מאסרו למשך תשעה חודשים, על כתיבת שירי מחאה על המלך הקודם חואן קרלוס, המואשם במעשי שחיתות ושברח מספרד לפני מספר חודשים, מפר את חופש הביטוי. לפני כן, נגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי והוא נאשם בעבירות אחרות כמו תקיפה, העלבת המונרכיה ופריצה לאתרים פרטיים.

יותר מ-200 אמנים, בהם הבמאי פדרו אלמודובר, השחקן חבייר ברדאם והזמר ג'ואן מנואל סראט, חתמו על עצומה נגד כליאתו של האסל. גם סגנית ראש ממשלת ספרד, הסוציאליסטית קרמן קלבו, אמרה כי "אסור שאנשים יישלחו למאסר בשל דברים הקשורים לחופש הביטוי במדינה דמוקרטית כמו ספרד."