רבבות הפגינו ברחבי סודאן בקריאה להתפטרותו של הנשיא אל-בשיר

רבבות אזרחים הפגינו אתמול (שבת) ברחבי סודאן בקריאה להתפטרותו של הנשיא, עומר אלבשיר. לפי מארגני ההפגנות, הן הגדולות ביותר מאז החלה המחאה נגד הנשיא לפני כשלושה חודשים. כך מוסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה.

אלפים התעמתו בבירה ח'רטום עם כוחות הביטחון ויידו עליהם אבנים, בעוד אלו הגיבו בירי גז מדמיע לעברם. הפגנות נערכו סמוך למעון הרשמי של הנשיא בבירה והמפקדה הכללית של הצבא. מפגין אחד נהרג בעיר אומדורמאן הסמוכה.

2019-04-07_200625

מפגינים, אתמול, מול המטה הכללי של הצבא בח'רטום (צילום: אל אתיחאד)

המפגין שנהרג היה רופא שעבד במעבדה, כך לפי התאחדות רופאים. את ההפגנות מובילים מפלגות האופוזיציה, ובראשון המפלגה הקומוניסטית, והאיגודים המקצועיים. לפי ארגון רופאים לזכויות אדם, מאז פרוץ המחאה כוחות הביטחון הרגו לפחות 60 מפגינים. המשטר דיווח כי 31 נהרגו, אך לא עדכנה מספר זה כמה שבועות.

המחאה אתמול נערכה ביום השנה ה-34 להפיכה בה הודח הנשיא, ג'עפר אלנימרי, ללא שפיכות דמים. הצבא הדיח את הנשיא לאחר מחאה ציבורית נגדו, והעביר את השלטון תוך זמן קצר לממשלה שנבחרה בבחירות דמוקרטיות. הממשל הצליח לשרוד שנים בודדות, עד להפיכה בשנת 1989 אותה הנהיג אלבשיר, אז קצין בצבא, שכרת ברית עם גורמים איסלאמיים ימניים.