רבבות הפגינו ברחבי אוסטרליה נגד התעללות הממשלה במקשי מקלט ופליטים

רבבות יצאו לרחובות באוסטרליה היום (שבת) במחאה נגד הימין הקיצוני במדינה ולתמיכה במהגרים ומבקשי מקלט. יותר מ-50 אלף בני אדם, ובהם פוליטיקאים, פעילי שמאל והמפלגה הקומוניסטית השתתפו בהפגנות שנערכו ב-25 ערים ברחבי המדינה. מאחורי ההפגנות עומד הארגון "ברוכים הבאים לאוסטרליה" שהוקם בשנה שעברה נוכח היחס הנוקשה של השלטונות כלפי מהגרים עניים, פליטים ומבקשי מקלט.

לדברי הארגון ממשלת אוסטרליה מעלימה עין במכוון מהטיפול הבלתיאנושי בפליטים המוחזקים באי נאורו שבדרום האוקיינוס השקט, הממומן על ידי המדינה. לפני חודשיים פורסם דו"ח משותף של ארגוני זכויות האדם אמנסטי ומשמר זכויות האדם חשף את האמצעים הקשים בהם נעשה שימוש כדרך להרתעה הנועד למנוע ממהגרים נוספים מלהגיע ליבשת.

2016-10-22_154029

מפגינים, הבוקר למען המהגרים ומבקשי מקלט במרכז סידני (צילום: ארגון ברוכים הבאים לאוסטרליה)

תחת מדיניות ההגירה הקשוחה של קנברה, פליטים המנסים להגיע לאוסטרליה בספינה ומאותרים בים נשלחים לשני מחנות פליטים עיקריים הנמצאים באי מאנוס שבפפואהגינאה החדשה, או באי נאורו. המחנה האחרון ספג ביקורת קשה על התנאים הקשים השוררים בו ועל התעללות חמורה. לאחרונה אף אירעו כמה מקרי התאבדות וניסיונות התאבדות של עצורים במקום, כצעד מחאתי על היחס אליהם. מדינת נאורו מקשה מאוד על גופים המעוניינים לבדוק את המצב בשטח, ואף גובה יותר מ-6,000 דולרים מעיתונאים זרים רק על האפשרות להגיש בקשה לוויזה. כמו כן, המדינה אוסרת את הגישה לרשתות חברתיות. למרות מדיניות הסודיות שבה היא נוקטת, נאורו אפשרה לשני חוקרים מארגוני זכויות האדם אמנסטי ומשמר זכויות האדם להיכנס למדינה למשך 12 יום.

הדו"ח המשותף של הארגונים מבוסס על ראיונות עם 84 פליטים ומבקשי מקלט ממדינות שונות, בהן עיראק, איראן, פקיסטן ואפגניסטן, כמו גם עובדי סיוע, הטוענים כי נראה שקנברה מודעת למצב הקשה במקום. בראיונות מעידים הגורמים על תנאים הדומים לתנאי כלא, על טיפול רפואי לקוי, ותקיפות מיניות ופיזיות של פליטים בידי תושבי האי. כמו כן, לפני חודשים הודלפו אלפי מסמכים פנימיים של מערכת ההגירה של אוסטרליה שחשפו באופן חסר תקדים את ההתעללות הקשה שעוברים ילדים שהמדינה מחזיקה במתקני מעצר מחוץ לשטחה. בסך הכל, 8,000 המסמכים שהודלפו כוללים יותר מ-2,000 דו"חות על תקריות אלימות שהתרחשו במחנה המעצר למבקשי מקלט על האי נאורו. חשיפת העיתון "גרדיאן" מציגה תמונה כללית של חוסר תפקוד ואכזריות, שהן תולדה של מדיניות ההרתעה של אוסטרליה כלפי המהגרים המנסים להגיע לתחומה. בין היתר מפרטים המסמכים מקרי תקיפה, התעללות מינית, ניסיונות לפגיעה עצמית, התעללות בילדים וכן תנאי מחייה ירודים שמהם סובלים מבקשי המקלט במקום.