רבבות הפגינו בכיכר רבין נגד חוק הלאום הגזעני; מחאה יהודית-ערבית מול ביתו של כחלון בחיפה

כ-90 אלף בני אדם הפגינו אמש (שבת) בכיכר רבין בתל אביב נגד חוק הלאום הגזעני בעצרת שיזם הממסד של העדה הדרוזית. הנוכחים קראו "שוויון!" ולאימוץ עקרונות מגילת העצמאות. עוד הניפו שלטים שעליהם נכתב "אם אחים אז שווים" ו"כוחנו באחדותנו חוק הלאום מבדיל בינינו". במקום נשמעו קריאות בגנות שר התקשורת הדרוזי איוב קרא, שיצא בימים האחרונים להגנת החוק, ובהן "בוגד".

2018-08-05_205014

מפגינים נגד חוק הלאום, אמש, מול ביתו של כחלון בחיפה (צילום: אל אתיחאד)

על חשיבות ההפגנה שנערכה אמש בתלאביב אמר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) "עשרות אלפי אנשים קראו אתמול בלילה 'שיוויון', בהפגנה של הציבור הדרוזי בכיכר רבין, שדרשה את ביטול חוק הלאום. באותה כיכר ממש הפגינו לפני שבועיים כ-100 אלף איש בעד שוויון ללהט"ב, מול ממשלה שמחויבת להעמקת איהשוויון. ובמוצ"ש הקרוב, שוב תתקיים הפגנה גדולה, הפעם ביוזמת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. הקרקע רועדת מתחת לרגליים של נתניהו. חוקי האפליה מצטרפים לשחיתות. יותר ויותר אנשים נפגעים. יותר ויותר אנשים כועסים. הנהנתנות וההטבות במס ושליחת היד הפרטית אל הכסף הציבורי הופכים בלתי נסבלים". לדברי ח"כ חנין "לא כל מי שיוצאים להפגין מסכימים ביניהם על כל הדברים, אבל את כולם מתחילה לאחד המחשבה: נתניהו חייב ללכת. במאבק משותף, של ציבורים שונים, בכל החזיתות, בכל הארץ, נוכל להוריד אותו מהשלטון, לבטל את חוקי האפליה, להפסיק את חגיגת השחיתות ולהתקדם לקראת מקום טוב יותר. לכולנו".

אמש נערכה הפגנה נוספת, יהודית ערבית בחיפה מול ביתו של שר האוצר משה כחלון, ביוזמת חד"ש ומק"י. חברת הכנסה עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) אמרה בהפגנה כי "השר שהצביע בעד חוק הלאום הגזעני, המסמן כחמישית מאזרחי המדינה כאזרחים נחותים ומעגן את האפליה נגדם בחוק יסוד, עוד יחזור לכפרים והיישובים הערבים ויתחנן לקולות אותם אזרחים. אז, על כולנו לזכור שהוא ומפלגתו עמדו כתף אל כתף עם הימין הקיצוני כדי להוציא אותנו ממעגל האזרחות השווה. לא נהיה אזרחים רק ביום הבחירות כחלון. נחשוף את הצביעות שלך". עוד אמרה כי, "בינתיים ממשיכים במאבקנו הנחוש למען הפלת חוק הלאום ומנטליות העליונות והאדונות שעומדת מאחוריו".

"ההפגנה היא יהודיתערבית והיא משתלבת עם הקריאה של ועדת המעקב לקיים מחאה בסוף השבוע", מסר מזכיר חד"ש בחיפה רג'א זעתרה, "היא גם מהווה דרישה לבטל את הזיגזגים של כחלון. אנחנו חושבים שהחוק מכונן משטר של אפרטהייד. זה חוק אנטי דמוקרטי, וכחלון מתיימר לעמוד על המשמר במה שקשור בדמוקרטיה, אבל כנראה שמאזרחים ערבים לא כל כך אכפת לו. בסוף כל מפלגת כולנו הצביעה בעד החוק".

עצרות נוספות התקיימו אתמול במהלך היום ביישובים הערביים רבים ובהם אום אלפאחם, נצרת, מג'ד אלכרום, רהט, כפר קנא, ג'לג'וליה, בקה אל גרבייה, סחנין, טירה, טייבה, ג'לג'וליה ועוד. גם חברי קיבוץ עמיעד שבצפון יצאו לצומת שבקרבת היישוב והפגינו נגד החוק.