רבבות הפגינו בכיכר רבין נגד הגזענות של ממשלת הימין; ח"כ חנין: אפשר לעצור את גירוש הפליטים

רבבות השתתפו אמש (מוצאי שבת) בעצרת נערכה בכיכר רבין בתלאביב במחאה נגד גירוש הפליטים ומבקשי המקלט. שפי פז, התומכת בגירוש ובמדיניות הגזענית של ממשלת הימין, נעצרה לאחר שניסתה יחד אחרים להתפרץ לבמה. העצרת אורגנה בשיתוף פעולה של ארגוני הקהילות הסודנית והאריתראית לבין ארגוני תנועת "עוצרים את הגירוש" ותנועת "דרום ת"א נגד הגירוש", עומדים ביחד, וכן ארגוני הסיוע א.ס.ף, המוקד לפליטים ולמהגרים וארגונים נוספים.

2018-03-25_195417

מפגינים נגד הגירוש, אמש, בכיכר רבין בתלאביב (צילום: אקטיבסטילס)

באירוע השתתפו האמנים חמי רודנר, עלמה זוהר, יהודה קיסר, הרב אהרון לייבוביץ' ונציגי תנועות נוער. המפגינים קראו סיסמאות כמו "זכויות אדם לכולם!", "כסף לשכונות לא לעוד מתקן חולות" וכן "אין הבדל בין דם לדם כי כולנו בני אדם". בין המפגינים הרבים: פעילי חד"ש ומק"י וח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) שמסר לעיתונאים: "עשרות אלפים ממלאים הערב את כיכר רבין את תכנית הגירוש אפשר לעצור וחייבים לעצור! לא קונים את הספינים של הממשלה, דורשים פתרונות אמיתיים, למבקשי המקלט ולתושבי דרום ת"א: שחרור הכלואים, בדיקה אמיתית של הבקשות למקלט, פיזור וקליטה בכל הארץ ותכנית לשיקום דרום תל אביב. זה אפשרי. וחג החירות הוא הזמן להכריז על כך".

מונים הארון, מבקש מקלט מסודאן שנאם בעצרת סיפר כי שרד ניסיון רצח שלו ושל משפחתו מצד מיליציות שממשלת סודאן חימשה. "אני רוצה לשאול את ממשלת ישראל", אמר הארון, "בן אדם שברח מעבודות כפייה במשטר דיקטטורי אינו פליט? בן אדם שנרדף רק בגלל הדת והמוצא האתני שלו אינו פליט? בן אדם שעבר אלימות, אונס ועינויים במדינה שלו אינו פליט? בן אדם ששרפו את הכפר שלו והרגו את בני משפחתו מול העיניים אינו פליט? בן אדם ששרד רצח עם אינו פליט? אז מי כן פליט?".

שולה קשת, תושבת דרום תלאביב קראה מעל לבמה"נווה שאנן, השכונה שלי מאז ומתמיד, היא החצר האחורית של העיר הלבנה. דברים שרואות משם לא רואים מכאן. לכן, יצאנו הערב מבתינו והגענו משם, מהעיר השחורה לכאן, אל כיכר העיר הלבנה, להשמיע קול חד וברור ולומר קבל עם ועדה: לכנות את מבקשי המקלט "מסתננים"– זאת גזענות! ולכלוא אותם בחולות ובסהרונים – זה גירוש! לקרוא למשפחות מזרחיות "פולשות" – זאת גזענות! ולהרוס את בתיהן לטובת מגדלי פאר של טייקוני הנדל"ן – זה גירוש! לאשר אחתעשרה אשרות פליטות בלבד מתוך עשרות אלפי בקשות של מבקשי המקלט שהוגשו – זאת גזענות! ולהרחיק אותם למדינה שלישית – זה גירוש! ודחיקת תושבות ותושבים ותיקות מחוץ לביתן וקהילתן – זה גירוש!".

ראובן אברג'יל מפעילי העבר של הפנתרים השחורים והמתנגד לגירוש המהגרים האפריקנים ומבקשי המקלט, אמר בהפגנה"באתי להעביר מסר לממשלה ומנגד לחזק את הפליטים ולומר להם שהם לא לבד. אנחנו נעמוד לצידם עד שיעשה הצדק המוחלט. הנה לכם הזדמנות יקרה מפז להכניס לקמפיין 70 למדינה את ההצלחה שלכם לפתור את בעיית הפליטים ולשקם את שכונות דרום העיר ת"א. לעשות את זה בצורה מכבדת ומכובדת שנותנת הזדמנות גם לנו כמדינה להוכיח שכן אנחנו יכולים להתמודד עם בעיה שאנחנו יצרנו אותה וליבינו את השנאה כלפי פליטים שלא חטאו ולא פשעו רק ביקשו ומבקשים חיים! ׳אם תרצו אין זו אגדה׳ – המשימה פשוטה וניתנת לפתרון!".

"אפשר לעמוד לצד תושבי דרום תל אביב הוותיקים וגם לצדם של מבקשי ומבקשות המקלט", כתבו מארגני העצרת בעמוד הפייסבוק של האירוע. "לא נסכים להסתה ולשיסוי של קהילה אחת בשנייה. גירוש אנשים אל עתיד לא בטוח, לא ישפר את מצב השכונות ולא ניתן שנעשה זאת בשמנו".