רבבות הפגינו בביירות ובבגדד: דורשים לשים קץ לשחיתות השלטונית

רבבות הפגינו בסוף השבוע בבירות לבנון ועיראק בדרישה לשים קץ לשחיתות השלטונית. על כך מסר הבוקר (ראשון) העיתון "אל אתיחאד". השר להגנת הסביבה בלבנון, מוחמד משנוק, הודיע אמש (שבת) כי לא יוותר על חובותיו וסמכויותיו בתקופה הקשה שעוברת מדינתו. אלפי בני אדם הפגינו הערב בבירה ביירות במחאה על מדיניות הממשלה הכושלת ועל השחיתות בפוליטיקה הלבנונית. גל המחאה החל בשל משבר פינוי הפסולת בביירות, שגרם לערימות אשפה להיערם ברחובותיה.

2015-08-30_194425

רבבות מפגינים ברחובות ביירות (צילום: אל אתיחאד)

עימותים נרשמו אמש בין כוחות הביטחון הלבנוניים לבין המפגינים נגד מדיניות הממשלה, שהתכנסו בכמה מוקדים בביירות. העימותים פרצו בכיכר ריאד סלאח שבבירה, לאחר שהמפגינים ניסו לפרוץ את גדר התיל המקיפה את בנייני הפרלמנט והממשלה. כמה מפגינים נעצרו על ידי המשטרה. המפגינים הניפו דגלי לבנון וקראו קריאות ביניהן "חירות" ו"מהפכה", כחלק מהמחאה הענפה נגד הממשלה. גל המחאה החל בעקבות משבר הפסולת הגדול במדינה, במסגרתו נערמה אשפה ברחובות הבירה כתוצאה מכשלי מדיניות הממשלה בנוגע לפינוי פסולת. המחאה, הנושאת את השם "אתם מסריחים", כללה באירועיה הקודמים גם עימותים אלימים בין המוחים לבין כוחות הביטחון הלבנוניים. מוקדם יותר, טענו המפגינים כי אם הממשלה לא תיענה לדרישותיהם בתוך 72 שעות, הם יחריפו את צעדי המחאה וירחיבו את היקפה. המפלגה הקומוניסטית הלבנונית קראה לחבריה להצטרף למחאות.

מאות אזרחי בריטניה ממוצא לבנוני הפגינו במקביל במארבל ארץ' שבלונדון כאות הזדהות עם אזרחי לבנון, המפגינים נגד מדיניות הממשלה בביירות. הפגנה נוספת נערכה בפאריס, בירת צרפת. לדברי עיתוני ביירות, אלה ההפגנות הגדולות שנרשמו בלבנון בעשור האחרון.

כאמור, גם בבגדד נרשמו הפגנות המוניות נגד המשטר. ההפגנה התקיימו ביום שישי במרכז העיר לאחר שבועות של מחאות ברחובות הערים. בדומה לביירות, המפגינים בכיכר תחריר שבמרכז בגדד הניפו דגלים עיראקים וקראו קריאות נגד הממשלה והשחיתות. דובר המפלגה הקומוניסטית הזהיר בפני כוחות פוליטיים המנסים לצבור תמיכה ציבורית באמצעות המחאות חרף העבודה שבעצמם מעורבים במעשי השחיתות. עוד קראו הקומוניסטים העיראקים להמשיך במחאות.