רבבות הפגינו באתונה ובבירות אירופה נגד ההסכם המוצע בין ממשלת יוון לנושיה

רבבות הפגינו אמש (שני) באתונה ובבירות אירופה רבות נגד ההסכם המוצע בין ממשלת יוון לנושיה. ההפגנה הגדולה נערכה במרכז אתונה ועל שלטים רבים שהונפו במקום נכתב רק המילה "לא!" ובאחרים נכתב "חיינו לא שייכים לבעלי החוב" ו"אל תיכנעו". גם הכלכלן זוכה פרס נובל פול קרוגמן המליץ ליוונים להצביע "לא" במשאל עם. "לממשלה הוצג אולטימטום הזהה לגמרי למדיניות שנכפתה עליה בחמש השנים האחרונות", כתב במאמר דעה שפרסם ב"ניו יורק טיימס". עוד ציין קרוגמן כי "לאחר חמש שנים של תוכניות חילוץ – יוון במצב גרוע יותר מאי פעם…וייתכן שרוב החששות מפני עזיבת יוון את גוש היורו כבר התממשו".

2015-06-30_213034

הפגנה נגד ההסכם ובתמיכה עם ממשלת יוון שנערכה אמש בפאריס: דגלים של המפלגה הקומוניסטית, דגלי יוון וכרזה של תנועת "פודמוס" הספרדית (צילום: הומניטה)

 

בעיתונים הקומוניסטים שראו אור הבוקר בלונדון, פאריס, רומא, אתונה וברלין נמסרו דיווחים נרחבים על ההפגנות והמחאות. בלונדון נערכה הפגנה מטעם "קמפיין הסולידריות עם יוון". בדף הפייסבוק שנפתח לרגל האירוע נכתב: "הבנק האירופי המרכזי מאיים להפסיק את המימון לבנקים היווניים. פעולה של מלחמה פיננסית נגד יוון שנועדה לעודד את הקריסה של המערכת הבנקאית ולמנוע את קיום משאל העם". ההפגנה התקיימה בכיכר טרפאלגר שבמרכז הבירה הבריטית ובין היתר לקחו חלק בה ראשי מפלגת הלייבור, הירוקים והקומוניסטים. אלפים גם הפגינו בפאריס ושוב המילה "לא" בלטה בכרזות ובקריאה להפגנה. במחאה לקחו חלק ראשי המפלגות הקומוניסטית והשמאל (הפועלות יחדיו במסגרת "חזית השמאל") וכן, חברי פרלמנט מהמפלגה הירוקה וה"פלג המורד" של המפלגה הסוציאליסטית השלטת המותחים ביקורת קשה על עמדת מנהיג מפלגתם וראש ממשלת צרפת, פרנסואה הולנד, ש"אינו עומד לצידם של היוונים, אלא לצידם של הבנקים וממשלות הימין ביבשת".

 

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית היוונית לא לקחה חלק בהפגנה שנערכה אמש במרכז אתונה. המפלגה קוראת להחרים את משאל העם העומד להתקיים ביום ראשון הקרוב בסוגיה האם להשיב בחיוב לדרישות האירופיות הניאו-ליברליות. לדעתה שתי ההצעות המוצעות, זו של ממשלת יוון וזו של נושיה, אינן מהוות אלטרנטיבה למשבר הקפיטליסטי ההולך ומעמיק בארצם. "למעשה שתי העמדות הן לא יותר מתשובה חיובית לדרישות הקפיטליסטים, הזרים והמקומיים", נאמר בהודעה של המפלגה.

 

 

לעמדת הקומוניסטים היוונים (ערבית, אנגלית, רוסית וספרדית):

http://solidnet.org/greece-communist-party-of-greece/cp-of-greece-the-referendum-on-the-5th-of-july-and-the-stance-of-the-kke-en-ru-es-ar