רבבות הפגינו באום אל-פאחם נגד הכרזת טראמפ; מק"י וחד"ש: ארה"ב – חלק מהבעיה ולא הפתרון

עשרות אלפים השתתפו בשעות הצהריים (שישי) באירוע מחאה באום אלפחם נגד הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדבר הכרת ירושלים כבירת ישראל והערבת שגרירות ארצו מתלאביב לירושלים. על ההפגנה החליטה הוועדה העממית בעיר. תושב העיר, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר בהפגנה: "הצהרת הנשיא טראמפ הינה התכחשות לזכותו ההיסטורית של העם הפלסטיני על ירושלים ויריקה בפרצוף של הקהילה הבינלאומית". עוד אמר ח"כ ג'בארין כי פעילויות המחאה של הציבור הערבי יימשכו במהלך השבוע הקרוב בהתאם להחלטת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. "לנו מעולם לא היו ציפיות מארה"ב, אך טראמפ השבוע הציב את מדינתו בראש החזית נגד מאמצי השלום של כל העולם", הדגיש.

2017-12-08_165854

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) פרסמו אמש הודעה בה הן מגנות את הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעניין ירושלים, והתכחשותו לזכויות העם הפלסטיני בעיר. "הצהרה זו היא פרי הבאושים של הברית בין ממשל ארה"ב, ממשלת ישראל ומשטרי הראקציה הערבית, נגד הזכויות הלגיטימיות של העם הערבי הפלסטיני, ובראשן זכותו להגדרה עצמית והקמת מדינתו העצמאית שבירתה ירושלים המזרחית, לפי החלטות האו"ם. הברית הזו נהייתה ברורה גלויה מאי פעם, הן בהקשר הפלסטיני והן בכלל ההתפתחויות באזור".

ועוד נאמר בהצהרת מק"י וחד"ש: הצהרת טראמפ מוכיחה את עמדתנו הידועה: ארה"ב היא חלק מהבעיה, לא מהפתרון; ומעצימה את הצורך במעורבות בינ"ל אקטיבית להנעת תהליך מדיני על בסיס החלטות האו"ם, שבהן מצדדות רוב מדינות העולם ורוב עמי תבל.

אף על פי שהצהרת טראמפ איננה משנה מאומה במציאות, מטרתה להסיט את הזרקורים מהמשבר של האימפריאליזם, הציונות והראקציה ומכישלון תכניותיו באזור, וגם ממשבריו הפנימיים, בייחוד מפרשות השחיתות של נתניהו. ההיגררות הפופוליסטית של מפלגות 'האופוזיציה' להרפתקאותיהם של טראמפ את נתניהו מבטאת פשיטת רגל פוליטית וחוסר יכולת להציב חלופה אמיתית למדיניות הכיבוש, ההתנחלות וסרבנות השלום."

"צו השעה הוא הרמת קול זעקה בכל רחבי העולם מול מדיניות זו ומול מכתיביה, ובמיוחד את קולם של כוחות השלום האמתיים בישראל. מק"י וחד"ש קוראות לכל הכוחות היהודים והערבים מתנגדי הכיבוש לשיתוף הפעולה הרחב ביותר להצגת הפתרון היחיד שמבטיח את זכויות שני העמים ומונע הקזת דמם: סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, בצד מדינת ישראל שבירתה ירושלים המערבית". אמש נערכה במרכז נצרת, בכיכר המעיין, עצרת לפידים בעקבות נאום טראמפ, ביוזמת חד״ש והמפלגה הקומוניסטית.

כמו כן, ועדת המעקב העליונה קיימה אתמול (חמישי) ישיבה בנצרת, בה הוחלט על שורה של צעדי מחאה נגד הצהרת הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בעניין ירושלים. החל מהיום תתקיימנה ברחבי הארץ משמרות מחאה בתוך היישובים ובצמתים מרכזיים.

ביום ראשון הקרוב תערוך משלחת ועדת המעקב ביקור בירושלים המזרחית ותיוועד עם אישים פלסטינים. ביום שלישי בערב, בשעה 18:30, תתקיים הפגנת מחאה מול שגרירות ארה"ב בתל אביב שברחוב הירקון וביום שני תתקיים פעולה מחאה בעת ביקור סגן שר החוץ האמריקאי בכנסת.

"מדיניות ארה"ב וממשל טראמפ", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש), "היא חלק מהבעיה ולא מהפתרון". ברכה קרא למדינות ערב לא להסתפק בגינויים רפים אלא למשוך את שגריריהן מוושינגטון, והוסיף כי ההתפתחויות האחרונות ממחישות את עומק הברית האסטרטגית בין ממשל טראמפ, ממשלת נתניהו ומשטרי הראקציה הערביים, ובראשם סעודיה, נגד זכויות הפלסטינים ונגד תנאי המינימום לשלום צודק ובר קיימא, המבוסס על החלטות האו"ם.