ראש העיר כרמיאל סירב לאפשר לנציג העירייה להשתתף בדיון של הוועדה לזכויות הילד

ראש העיר כרמיאל, משה קונינסקי, סירב לאפשר לנציג העירייה להשתתף בדיון הוועדה לזכויות הילד שדנה אתמול (שני) במחיקת תביעה באמצעות חוק הלאום של ילדים ערבים תושבי העיר. הילדים שביקשו לקבל החזרי הוצאות על נסיעות למוסדות לימוד ערביים מחוץ לעיר.

בדיון אמר נציג משרד המשפטיםעו"ד אייל זנדברג, כי חוק הלאום לא אמור לגרוע מזכויות הפרט של אזרחים. העמדה הזו נכתבה גם בתגובת המדינה לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד החוק. זנדברג, המשמש ראש תחום משפטיציבורי במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטיםאמר: "יש תשובה של המדינה, בשורה אחת, בתמצית, שחוק היסוד לא גורע מזכויות הפרט של תושבי המדינה, ומשכך לא אמור לגרוע מזכויות הילדים או התלמידים. היות שיש עתירה תלויה ועומדת זה לא המקום לדון בכל טענה וטענה בנפרד". זנדברג הוסיף כי "המדינה לא היתה צד להליך".

אך לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) "חוק הלאום הוא חותמת על דברים שבפועל היו לפני זה הפקעת האדמות, על האלימות בכל המובנים שנלוות להן, מצד המדינה. הפרויקט האולטרה גזעני של ייהוד הגליל תארו לכם היום בפולין היו מדברים על ניצור אזור מסוים? פרופ' זאב שטרנהל המנוח כתב על חוק הלאום כי הוא ביטוי ללאומנות הארסיות שהתפתחה כאן, שבגרסה האירופית שלה כמעט וחיסלה את הלאום היהודי. ההחלטה המבישה של אותו רשם, מדיניות הממשלה והעירייה, ובעיקר ממשלת נתניהו שהוכיח את גזענותו השיטתית זה יכול להוביל לדברים הרבה יותר גרועים, עד כדי רצח עם. בפרפרזה על היינריך היינה, במקום שבו לא נותנים לאנשים ללמוד בגל מוצאם, לא יתנו להם לחיות גם".

ח"כ יוסף ג'בארין במהלך דיון של הוועדה לזכויות הילד (צילום: הכנסת)

במהלך הדיון ציין עורך הדין של הילדיםניזאר בכריכי "חוק הלאום ממילא ייושם בכרמיאל עוד לפני חקיקתו. יש אלפי תושבים ערבים בכרמיאל, והעירייה מכירה ב-500 תלמידים אבל יש עוד 200-300 שהוריהם טרם שינו את כתובתם לאחר המעבר לעיר, והם תושבי עיר ערבים. מתוך ה-500 תלמידים, יש 150 תלמידים שהעירייה מתגאה שהם לומדים בתוך היישוב, אבל 90% מאלה הם בגילאי גן חובה. בודדים בלבד לומדים בבית ספר בכרמיאל, והשאר, ההורים נאלצים להסיע אותם כל יום מחוץ לעיר. אנחנו רוצים להיות שווים מול שווים עם כל התושבים בעיר. בתוך העיר העירייה נותנת חלופות לתלמידים יהודים אבל לא נותנת שום חלופות לתלמידים הערבים".

עו"ד בכרי שאל: "ואיפה משרד החינוך בתוך כל זה? אחרי הכשל של אי הקמת בית ספר ערבי בעיר, ולמרות שלעירייה לא הייתה בעבר בעיה להצהיר שהקימה גן לדוברי רוסית בלבד, עברנו למלכודת של המיפוי, שנקבע בין העיירה למשרד החינוך ללא שיח עם ההורים על צרכיהם. עושים טובה ולהורים ששולחים את ילדיהם לשלושה ישובים בלבד מתוך כל אלה המקיפים את כרמיאל, בענה, נאחף וראמה, נותנים כ-2200 שקל בשנה החזרים, אבל גם זה לא בהכרח אם מסודר במסודר שהוא מוכר אבל לא רשמי (מוכש"ר)".

יו"ר הועדהח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), הגדיר בתום הדיון את חוק הלאום "גזעני", והוסיף כי "יש צורך להיאבק בכל ניסיון לתרגם אותו למדיניות ולפרקטיקה פוגענית". ג'בארין הדגיש כי "התלמידים הערבים בכרמיאל נפגעים פעמיים, גם מכך שאין בית ספר בשפת אמם בתוך היישוב ומכאן קריאתנו לפעול להקמת בית ספר ערבי בכרמיאל ואלה שלא מקבלים גם את החזר ההסעות גם נפגעים מהתכחשות העירייה לזכות זו. אנו קוראים לעירייה להתעשת וגם למשרד המשפטים לפעול למציאת פתרון".

עוד בנושא, בגיליון השבע של "זו הדרך" (עמ' 4):