ראשי ממשלה מושחתים: לא מעידה, זו השיטה

בפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל, הודיע בשבוע שעבר היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום בעבירת שוחד נגד ראש ממשלה מכהן.

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט פרסם (28.2) את החלטתו להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלושת התיקים נגדו בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע.

2019-03-06_195830

אחד היה בכלא, השני בדרכו לשם…

 

בהצהרה לתקשורת באותו ערב המשיך נתניהו בקו ההסתה נגד השמאל, שלטענתו "מנהל מסע ציד" נגדו ו"לחץ על היועמ"ש" עד שזה השתכנע להכריע לגבי כתבי אישום. מאז, מסתובבים שרי וחברי הליכוד בין אולפני חדשות ותכניות אירוח ומהדהדים את מסרים אלה.

עם החלטת היועץ, הצטרף ראש הממשלה לרשימה ארוכה של ראשי ממשלה ושרים ישראלים שנחשדים או מואשמים בשוחד. למעשה, כל ראשי הממשלה הישראלים ב-15 השנים האחרונות נחשדו, הורשעו או תחת כתב אישום בגין שוחד.

אריאל שרון, למשל, נחשד בפרשת האי יווני (ונחשפו הקשרים בין בניו המיליונרים לבין איש העסקים דודי אפל). אחריו הורשע ונכלא אהוד אולמרט (ונתגלו מעשיו העכורים סביב פרשת מעטפות הכסף ועסקת הולילנד).

עתה פורטו שחור על גבי לבן גם מעשיו הפליליים (לכאורה) של נתניהו. כל השלושה העבירו נכסי ציבור תמורת שוחד לקומץ טייקונים. זה לא מקרה. זו השיטה.

פוליטיקאים וטייקונים מחלקים בינם לבין עצמם את נכסי הציבור ואת משאבי הטבע שלנו. רגולטורים מועסקים אצל בעלי הון קצת אחרי סיום תפקידם במדינה. ראשי ממשלה סוגרים במחשכים מול בעלי הון על יחסי תן וקח לגבי משאבי טבע ורכוש ציבורי. זו לא תקלה. כך עובדת השיטה עצמה.

נתניהו מצטייר כראש ממשלה מושחת. מעל לכל בולטות טובות הנאה שנתן לאלוביץ' (תיק 4,000), בתמורה לסיקור חיובי ומלטף באתר האינטרנט נקרא ופופולרי בישראל.

לפי כתב האישום, כתבות יח"צ הופקו עבור נתניהו ורעייתו, מוסד קשר ישיר עם מנכ"ל האתר, הונהגה צנזורה של ביקורת של ראש הממשלה, ולדרישתו אף נכתבו כתבות "חיסול" למתחרים פוליטיים שלו (ובראשם שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון).

הצד השני ביחסי הקח-תן היה אלוביץ', מבעלי חברת התקשורת בזק, ספקית הטלוויזיה יס, אתר וואלה, חברת יורוקום, ספקית האינטרנט קווי זהב וחברת פלאפון.     בתמורה  לאותו  "סיקור  חיובי", דאג  ראש  הממשלה  נתניהו שיאושר המיזוג בין חברות בזק ויס, וזאת למרות חששות שהועלו ברשות להגבלים עסקיים. כך איל התקשורת וההון אלוביץ' נהנה מאחיזה ריכוזית אף יותר בשוק התקשורת, והטבותיו ממהלך זה נאמדות ביותר ממיליארד שקל, לפי הערכת הפרקליטות.

מקומו בבית הסוהר ולא בבית מספר 10 ברחוב בלפור, אך התפטרותו, שפיטתו וכליאתו (אם יורשע) אינן מספיקות. גם ראשי הממשלה הבאים עשויים לנהוג כקודמיהם. אם אנחנו רוצים לחיות בחברה צודקת, הפתרון הוא להעמיד לדין את המושחתים וגם להחזיר לידי הציבור את נכסיו.

יוסף לאור

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"