ראשי המחלקות בבצלאל הביעו תמיכה בכרזות נגד הרג המפגינים בעזה

ראשי המחלקות בבית הספר לאמנות בבצלאל פרסמו אמש (חמישי) הצהרת תמיכה בסטודנטים שתלו שלטי מחאה נגד הרג עשרות הפלסטינים השבוע בגבול עזה. כמו כן, הם גינו "נגד כל סוגי האלימות, בתוך ומחוץ לבצלאל". במכתב פתוח שפרסמו בעמודי הפייסבוק שלהם, כתבו כי הם מגנים "כל פעולה הפוגעת בחופש הביטוי ובביטחונם של הסטודנטים והסטודנטיות באקדמיה".

2018-05-18_162303

הכרזות שנתלו בבצלאל (צילום מסך: ערוץ 10)

על המכתב חתומים כל ראשי המחלקות בבית הספר, בהם ד"ר דור גז, אלי פטל, דוד עדיקא, פרופ' ענת קציר ואחרים. המרצים כתבו כי "בצלאל היא בית בטוח ובו יש לסטודנטים/ות הזכות להביע את דעותיהם/ן ללא הפרעה, התערבות, גינוי או השחתה של עבודותיהם/ן". בנוסף, התייחסו גם להרג המפגינים בעזה עצמו. "מעגל האלימות בו אנו חיים אינו גזירת גורל", כתבו. "לא נידונו לחיות על חרבנו. אנו קוראות וקוראים לאיפוק וסובלנות".

השבוע תלו סטודנטים בבצלאל כרזות על קירות בית הספר עם שמותיהם בערבית וגילם של חלק מ-63 ההרוגים הפלסטינים בגבול עזה. כמו כן תלו שלטים עם שרטוט של תוואי רצועת עזה כשעליו כתוב בגדול "I'm Not Your Toy" שלטים דומים נתלו גם באוניברסיטאות תלאביב וחיפה.

פעולת המחאה של הסטודנטים עוררה תגובות נזעמות בימין. שר המדע אופיר אקוניס אף הודיע כי לא יתיר לתלמידי בית הספר להציג את עבודותיהם בכנס בינלאומי המתוכנן לשבוע הבא בירושלים.

האגודה לזכויות האזרח פנתה לדינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בעקבות החלטתו של אקוניס לאסור על הצגת יצירות מבצלאל בכנס ודרשו ממנה להתערב. "דומה ששר המדע למד שיעור רע אצל שרת התרבות ואף עלה על רבניתו: אין הוא פוסל יצירות בשל תוכנן, אלא אך ורק בשל כך שמקורן במוסד שעבודות אמנות אחרות שמוצגות בו אינן לרוחו", כתב היועץ המשפטי של האגודה, דן יקיר. "בשל המועד הקרוב של הכנס נבקש את התערבותך הדחופה כדי להבהיר לשר שאין לו סמכות לצנזר יצירות אמנות, להתערב בתוכנן או למנוע הצגת אמנות בשל תוכנן של יצירות אמנות אחרות". גם איש הימין שי שמאי גליק פנה ליועץ המשפטי בדרישה שיפעל נגד הסטודנטים ובית הספר, הן במישור הפלילי והן כחלק מ"חוק הנכבה".