קרע בקונגרס הלאומי האפריקאי: הקומוניסטים דורשים את התפטרות נשיא דרא"פ

קרע נפער בקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), המפלגה השלטת בדרום אפריקה מאז ביטול משטר האפרטהייד הגזעני. בתום ישיבה דחופה של הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית, שנערך אתמול, פורסמה הודעה לפיה הקומוניסטים דורשים את התפטרותו של הנשיא ג'ייקוב זומה תחת כותרת "דרום אפריקה או זומה". זאת לאחר ששתי סיעות יריבות במפלגת השלטון תקפו ביום שישי אחת את השנייה בפומבי באירוע יוצא דופן שהבליט את המאבק הפנימי בצמרת. הקרב הפך לפומבי לאחר שהנשיא זומה פיטר במפתיע את שר האוצר, הידוע כלוחם נגד שחיתות ממשלתית. "הגיע הזמן שהכלכלה תשרת את העם ואת מעמד העובדים" הודיע זומה בטלוויזיה.

אבל על פי החלטת המפלגה הקומוניסטית "זה לא מאבק פנימי וזה לא מאבק בין סיעות שונות. זהו מאבק נגד שוד הקופה הציבורית ולהגנת ריבונות העם. יש להמשיך את המאבק עד שמשפחת גופטה, פטרונה של זומה, תגורש מהמדינה". "ועוד הבהירו ראשי המפלגה "אף אחד מחברינו לא צריך לנטוש את המאבק ויש להישאר כל אחד בתפקידו. אתם נבחרתם על ידי הקונגרס הלאומי ואתם נושאים באחריות גדולה: לשרת העם ואת המדינה".

זומה, ששמו נקשר בכמה שערוריות מאז החל בתפקידו בשנת 2009, פיטר את השר פראווין גורדהאן לצד עוד תשעה מ-35 שרי הקבינט. אך סגנו של זומה, סיריל רמפוסה (לשעבר מראשי האיגודים המקצועיים), אמר כי לא ניתן לקבל את הצעד. בכיר אחר בממשל, מזכ"ל הקונגרס הלאומי, גוודה מנטשה, הוסיף כי פיטורי השרים לא נעשו באישורה של המפלגה. "רובם היו שרים שתפקדו היטב", ציין מנטשה. מחוקק בכיר במפלגת הקונגרס הלאומי, ג׳קסון מטמבו, אמר כי פשעו היחיד של שר האוצר היה העובדה שלא ניתן היה להשחית אותו.

2017-04-03_205243

סגן מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, סולי מפאילה, במסיבת עיתונאים שהתכנסה אתמול בתום ישיבת הלשכה הפוליטית: "זומה או דרום אפריקה" (צילום: מפסו נאגו)

פיטורי שר האוצר הם תוצאה של מאבק ארוך בין זומה לגורדהאן. תומכיו של זומה האשימו את גורדהאן בייצוג קהילת העסקים הלבנה של דרום אפריקה, ודחקו בו לפטרו ולהחליפו בשר שיאפשר קידום רפורמות קיצוניות. אך על רקע הקרעים במפלגה במערכת הפוליטית בדרום אפריקה ישנם המשערים כי זומה עצמו ייאלץ לפרוש מתפקידו לפני תום כהונתו השנייה ב-2019 – צעד שיפנה את הדרך למנהיג מפלגה חדש לקחת את המושכות לידיו.

יצוין שגורדהאן שמע על פיטוריו בטלוויזיה. בעוד מפגינים נאספו סמוך לאחד מבנייני משרד האוצר, השר שפוטר התראיין והסביר את פעולותיו. ״אנחנו מקווים שעוד ועוד דרום אפריקאים יבהירו שהמדינה שלנו לא עומדת למכירה״, אמר גורדהאן. ״חשוב שהציבור ידע מה אנחנו עושים באוצר וכיצד אנו משרתים את דרום אפריקה״, הוסיף.

פיטורי גורדהאן ויתר השרים הביאו לסיומו שבוע של מתיחות פוליטית, שהחל ביום שני כשזומה הורה לגורדהאן בפתאומיות לשוב מביקורו בבריטניה. על רקע השמועות כי פיטוריו של גורדהאן קרבים, זומה זימן את ראשי מפלגת הקונגרס הלאומי לפגישה, שעל פי עיתוני פרטוריה, הסתיימה בחילוקי דעות קשים. חילוקי הדעות היו לפומביים בסוף השבוע בעת הלווייתו של אחמד מוחמד קת'רדה, אחד מסמלי המאבק במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, שנפטר בשבוע שעבר בגיל 87. קת'רדה, שהיה פעיל בנוער הקומוניסטי, ישב בכלא לצדו של  נלסון מנדלה. מי שכונה "דוד קת'י" וריצה 26 שנות מאסר, אושפז בבית חולים במהלך החודש האחרון אחרי שעבר ניתוח לניקוז דם שהצטבר במוחו. קרן הצדקה שלו מסרה כי מצבו התדרדר במהירות לאחר שחלה בדלקת ריאות שפגעה בשתי הראות שלו.

קת'רדה, שהקדיש את חייו למאבק באפליה נגד השחורים בדרום אפריקה, היה גם אחד מבכירי המנהיגים בקונגרס האפריקני הלאומי שביקר את הנשיא זומה בשל השחיתות בממשלתו והוא קרא לו להתפטר. בגיל 12 החל בנם של זוג מהגרים מהודו להיות מעורב בפוליטיקה כשחילק עלונים של אגף הנוער של המפלגה הקומוניסטית במדינה. ב-1964 הוא נידון למאסר עולם ולעבודות פרך, לצד בכירים בתנועת ההתנגדות למשטר האפרטהייד כמו מנדלה, ונשלח בגיל 34 לבית הכלא השמור באי רובן. הוא הועבר לכלא אחר ב-1982 ושוחרר לקראת נפילת המשטר ב-1989, כשהוא בן 60.

באירוע ההמוני שנערך לזכרו, ביזמת קרן קת'רדה והמפלגה הקומוניסטית, לא השתתף זומה וסגן מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, סולי מפאילה, מתח ביקורת פומבית על כך ועוד הוסיף "הבחירה היא ברורה: זומה או דרום אפריקה. הקונגרס הלאומי אף הוא חייב לבחור: העם או משפחת בעלי ההון גופטה מקורביה של זומה המושחת". על גילויי העיתונות המקומית, למשפחה גופטה, אחת העשירות בדרום אפריקה, השפעה מכרעת במינויים הממשלתיים הבכירים ביותר והיא אף תרמה כספים רבים לטובתו האישית של הנשיא.