קרע בין הנשיא מדורו לקומוניסטים: כוחות שמאל הקימו בוונצואלה את האלטרנטיבה המהפכנית

הקומוניסטים וכוחות שמאל נוספים הקימו חזית משותפת שתתמודד בבחירות לפרלמנט של וונצואלה ב-6 בדצמבר הקרוב. ב"אלטרנטיבה העממית המהפכנית" ישתתפו, נוסף לקומוניסטים, פעילי "מולדת לכולנו", "השמאל המאוחד", "מפלגת העובדים המהפכנית", "התנועה הבוליבריאנית המהפכנית", "טופמארו" ועוד כעשר תנועות שמאל.

מנהיגי "האלטרנטיבה העממית המהפכנית" בעת הגשת רשימת המועמדים בוועדת הבחירות המרכזית, קראקס, 26.8 (צילום: טריבונה פופולר)

המכנה המשותף של מערך הכוחות השמאלי: תמיכה ביקורתית בממשלתו של הנשיא ניקולס מדורו. עד עתה השתתפו הקומוניסטים בבחירות כחלק מרשימת "המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת" השלטת, שנוסדה בידי הנשיא המנוח הוגו צ'אבס. שניים מראשי המפלגה הקומוניסטית, המזכ"ל אוסקר פיגרואה והדובר ז'ול ג'אבור, אף מכהנים כחברי פרלמנט מטעם רשימתו של מדורו. אולם בשנתיים האחרונות גברה הביקורת מצד הקומוניסטים על הממשלה ועתה הם דורשים, יחד עם כוחות שמאל נוספים, "להגן על הישגי ממשלת צ'אבס, להיאבק בבעלי ההון ולשמור על רמת החיים של העם העובד".

הקומוניסטים אינם מגדירים את החברה הוונצואלית כסוציאליסטית. לדעתם החברה בבוליביה היא "קפיטליסטית שטרם השתחררה מהתלות בהכנסות הנפט". הם מנהלים ויכוח עם עמדותיה של מפלגת השלטון, שלדבריהם אינן סוציאליסטיות עקביות. בהצהרה שפרסמה הרשימה החדשה עם השקתה, תקפו דובריה את "יוקר המחיה הבלתי נסבל" ואת "הספסרות, השכר הנמוך, השחיתות ומדיניות הממשלה הפוגעת במה שהושג בעת ממשלת צ'אבס". יצוין שלא רק בשמאל נרשם פילוג לקראת הבחירות הקרובות. גם הימין הפרואמריקאי התפצל וחלקו, בראשות "הנשיא" חואן גואידו, קורא להחרים את הבחירות. מנהיג אחר, הנריקה קפרילס, הצהיר בשבוע שעבר (9.9): "אני לא יודע האם יש להשתתף בבחירות. אני גם לא יודע האם אצביע. אני לא קורא להשתתף בבחירות או להחרימן". קבוצה ימנית שלישית כבר הצהירה שתשתתף בבחירות.

מדורו ומפלגתו לא קיבלו בהשלמה את הקמת המערך השמאלי החדש. אנשיו של מדורו בוועדת הבחירות ביטלו את מעמדן החוקי של כמה תנועות ומפלגות שמאל, שאחת מהן אף שותפה בממשלה. לכן, לא היה מנוס מלרשום את "האלטרנטיבה העממית" כרשימהבת של המפלגה הקומוניסטית, הוותיקה במפלגות ונצואלה (הוקמה ב-1931).

במכתב ששוגר בשבוע שעבר (10.9) לכל המפלגות הקומוניסטיות בעולם הסבירו הקומוניסטים בקראקס את מהות חילוקי הדעות שהלכו והעמיקו עם ממשלת מדורו. המפלגה נקלעה למצב מורכב למדי: מצד אחד ביקורת גוברת כלפי ממשלת מדורו, ומצד שני המשך המערכה נגד המצור שמטיל האימפריאליזם האמריקאי על המדינה.

לדברי המפלגה הקומוניסטית, בצד השמאלי של המפה הפוליטית מתמודדות שתי השקפות: האחת "זעיר בורגנית המדברת גבוההגבוהה על סוציאליזם אך נכנעת לבורגנות", והשנייה של השמאל העקבי הדורש שינוי חברתי מן היסוד.

נ"ע

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" החגים המורחב הקרוב