קריאת השכמה לרשימה משותפת: אין די בעשיית כל מאמץ לשמירת האחדות

קריאת השכמה לרשימה משותפת: אין די בעשיית כל מאמץ לשמירת האחדותלאחרונה נשלחה אל מנהיגי ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת עצומה, חתומה בידי למעלה מחמישים אנשי (ונשות) ציבור מן החברה הערבית. חותמיה הביעו דאגה עמוקה נוכח מצבה הנוכחי של הרשימה. עצם הקמתה של המשותפת ותפוקתה האלקטורלית מאז הקמתה הוגדרו בעצומה "הישג היסטורי".

החותמים והחותמות הפצירו במנהיגים של ארבעת מרכיביה של המשותפת להתגבר על חילוקי הדעות ביניהם ולשמור על אחדותה. "עיניו ותקוותיו של עמנו נשואות אליכם", נאמר בסיפא של העצומה.

אני נמנה עם תומכיה היהודים של הרשימה המשותפת. הצבעתי עבורה מאז הקמתה בכל מערכות הבחירות שתכפו ובאו עלינו. אני תמים דעים עם קריאתם של חותמי העצומה אל מנהיגי הרשימה המשותפת, לעשות כל מאמץ לשמירת אחדותה. מעבר לכך, אני סבור שעצם הקמתה של המשותפת והישגיה האלקטורליים בבחירות האחרונות היו בגדר בשורות טובות לא רק לציבור הערבי, אלא גם ללא מעט אזרחים יהודים שוחרי שלום, שוויון וצדק חברתי.

אך אין די ב"עשיית כל מאמץ" לשמירת אחדותה של הרשימה. הירידה המתמשכת בכוחה האלקטורלי, כפי שבאה לידי ביטוי בסקרי דעת הקהל, אינה בגדר "טעות סטטיסטית". היא סימפטומטית למצב משברי אמיתי. על מנהיגי המשותפת לקיים בהקדם שיח כן ונוקב בנושאים השנויים במחלוקת. עליהם לבחון האם הנסיבות שהצדיקו את הקמת הרשימה בשעתה רלוונטיות גם כיום, והאם ניתן לעצב פרוגרמה עדכנית לקראת הבחירות הקרובות, או שמא נחרץ גורלו של הפרויקט החשוב הזה להתפרק לגורמיו.

ממהלך חירום לביסוס הכוח

לקראת השיח המצופה ממנהיגי המשותפת לקיימו, אני מתכבד להציע את התובנות הבאות: ראשית, הקמתה של הרשימה המשותפת בשעתו הייתה מהלך חירום לסיכול מזימה: לגמד באמצעות העלאת אחוז החסימה את הייצוג הפרלמנטרי של הציבור הערבי. הישגיה האלקטורליים של הרשימה והתבססותה כסיעה השלישית בגודלה בכנסת הפכו את ההצבעה עבורה לציווי דמוקרטי מן המעלה הראשונה.

כוחה המצטבר של הרשימה המשותפת אינו רק מנוף להישגים פרלמנטריים. זו גם תזכורת לכך שמהלכי הדהלגיטימציה של הציבור הערבי והנהגתו הם פיגוע בדמוקרטיה הישראלית עצמה. זו גם הסיבה לכך שקול יהודי הניתן לרשימה זו, שבסיס כוחה הוא הציבור הערבי, הוא קול לחיזוק הדמוקרטיה.

שנית, הרשימה המשותפת חתרה מאז הקמתה למצב את עצמה ככוח שללא תמיכתו, מבפנים או מבחוץ, לא תיתכן הקמת ממשלה חלופית לממשלת נתניהו. זאת, ברוח המסר שיו"ר הרשימה, ח"כ איימן עודה (חד"ש), טרח להעביר שוב ושוב: "לא נוכל לעשות זאת לבדנו, אך אתם לא תוכלו לעשות זאת בלעדינו".

תרומתו של מיצוב זה ללגיטימציה הפוליטית של הציבור הערבי ושל הנהגתו, וממילא לדמוקרטיה הישראלית, אינה מוטלת בספק. התפרקות הרשימה המשותפת לגורמיה עלולה לבטל את המנוף הזה מעיקרו. אין זה מופרך להניח שלכך בדיוק חותר נתניהו.

שלישית, בוחריה של הרשימה המשותפת אכן מצפים ממנה שלא תסתפק במחאה, אלא תפעיל את כל אמצעי השפעתה כדי להביא הישגים עבור הציבור הערבי בתחומים כמו מיגור הפשיעה האלימה, מתן פתרונות דיור ואישור תוכניות מתאר, הפסקת הרס הבתים, ופיתוח רב צדדי של המגזר הערבי. המאמץ לקדם הישגים אלה מחייב הידברות מול גופים ממשלתיים ביצועיים דוגמת אגף התקציבים באוצר, משרד השיכון, ועוד. אין בהידברות זו כשלעצמה שום פגם אתי או רעיוני, שכן מטרתה היא מימוש זכויות המגיעות לאזרחי ישראל הערבים מתוקף היותם אזרחי המדינה.

אין צורך בעסקאות עם נתניהו

הידברויות כאלה נעשו בעבר, על דעת כל מרכיבי המשותפת, ואכן הניבו פירות חיוביים. אך כדי למנף הישגים אלה אין שום צורך בעסקאות "תן וקח" עם נתניהו ופמלייתו (כגון תמיכה עתידית בחקיקה שתבטיח את שרידות שלטונו ומדיניותו). הציבור הערבי אינו בשום פנים ציבור צרכני גרידא, נטול זהות לאומית. הוא רוצה, ומסוגל, לשלב בין העצמת השפעתו והישגיו מחד גיסא, לבין מתן ביטוי לזהותו הקולקטיבית מאידך גיסא.

רביעית, על הרשימה המשותפת להרחיב את פנייתה לציבורים יהודיים מגוונים, ולהעביר להם מסר בדבר חזון בנייתה של שותפות ערביתיהודית שוויונית. שותפות כזאת היא סם חיים עבור הרשימה. בלעדיה, היא נדונה להסתגרות בגטו אתני, רעיוני ופוליטי. משמעותה של שותפות זו היא קשב הדדי למצוקות, לחרדות ולתקוות של שני הצדדים. בנייתה היא תהליך המחייב שיח מתמשך.

נכונותם של מרכיבים במשותפת לקיים שותפות כזאת רק עם חוגים יהודיים המסכימים למאה אחוזים של השאיפות הערביות היא מתכון בדוק להכשלת השותפות מעיקרה. מקובלת עלי הפתיחות שמציע איימן עודה, לפיה ניתן לבנות שותפות גם כאשר קיימת הסכמה לגבי שמונים אחוזים, ולקיים שיח מתמשך על יתר עשרים האחוזים. אמנם הפיכת הרשימה המשותפת ל"מפלגה יהודיתערבית" היא חזון ארוך טווח ובלתי ישים כיום, אך רצוי לתת להעמקת השותפות גם ביטוי אלקטורלי מידי.

אני מציע שעל דעת כל מרכיבי הרשימה ישובץ במקום ה-12 מועמד יהודי בעל מוניטין ציבורי, שאינו נמנה עם אחד המרכיבים (ולמען הסר ספק: תינתן עדיפות לשיבוץ מועמדת). המקום ה-12 מוצע בכוונת מכוון, מאחר שהסקרים האחרונים צופים לרשימה צמצום כוחה עד ל-11 מנדטים ואף פחות מכך. יהיה בצעד זה כדי לבטא הכרה בערך המוסף ששותפות יהודיתערבית מקנה לרשימה המשותפת, ואיתות לגבי פרספקטיבה עתידית.

זו קריאת השכמה לרשימה המשותפת. השיח המצופה בין מנהיגי ארבע המפלגות המרכיבות אותה הוא קריטי וגם דחוף עד מאוד, וזאת עקב אילוצי לוח הזמנים של הגשת רשימות. ברוח התפילה היהודית לימים הנוראים, אני קורא

למנהיגים: "לברית הבט, ואל תפן ליצר".

יוסי אמיתי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב