קריאה של פעילי שלום: לעצור את הנישול בשכונה הירושלמית שייח' ג'ראח    

תושבי שיח' ג'ראח שבירושלים המזרחית הכבושה נמצאים זה יותר מעשור תחת איום של גירוש מבתיהם. בשנת 2009 גורשו מבתיהן שלוש משפחות (בטענה שמדובר ב"רכוש יהודי נטוש", אף שאותן ערכאות משפטיות לא מעלות בדעתן להשיב רכוש פלסטיני נטוש מ־1948 בירושלים המערבית ובשאר חלקי הארץ לבעליו). מאז גל הגירוש הראשון יצאו התושבים למאבק הירואי להגנה על שכונתם ועל בתיהם. תושבים ותומכים במאבק בגירוש מפגינים מדי יום שישי. שלטונות הכיבוש מצדם ממשיכים לשלוח לתושבים צווי פינוי ולגבותם בפסקי דין. ובכל זאת הצליחו המאבק העיקש והנוכחות הקבועה של המפגינים לעכב את קצב הפינוי.

לאחרונה התחדשה ביתר שאת המתקפה של כוחות כיבוש על שיח' ג'ראח ותושביה. בספטמבר 2020 קיבלו עוד שלוש משפחות צווי פינוי מבית משפט השלום, ובאוקטובר – ארבע משפחות נוספות. נוסף על כך, צו הפינוי נגד משפחת סבאח אושר בכל הערכאות המשפטיות, ואם לא יושג עיכוב ביצוע עלולים להתחיל הליכי הוצאה לפועל בימים הקרובים. פרקליטיהן של המשפחות עושים כמיטב יכולתם לדחות ככל האפשר את מועדי הפינויים ומצליחים בכך, אולם "החוק" שנוסח בידי כוחות הכיבוש משרת כמובן אותם, ועננת הגירוש והטיהור האתני אינה חולפת.

העובדה שבחודשיים האחרונים הצטברו לפתע שמונה צווי פינוי בשטחה הקטן של השכונה (רובם בחלקה המזרחי – כרם אל ג'עוני) מעוררת בקרב התושבים את החשש שמדובר במהלך ששלטונות הכיבוש מעוניינים להשלים במהירות, עד סוף כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית.

לכך מצטרפים כמה מהלכים לנישול ולייהוד בירושלים המזרחית שהוצאו לפועל דווקא בתקופה זו, כמו פתיחת מכרז לבנייה ב"גבעת המטוס" לאחר דחיות של שנים. רק מחאה המונית שתיצור הד בארץ כולה ואף בעולם יהיה בכוחה לבלום את הגירוש. מאמץ דומה הצליח בח'אן אל אחמר, כאשר יום לפני מועד הגירוש של תושבי הכפר, הושגה דחייה הנמשכת עד היום עקב התגייסותם של פעילים לשהות לילה לילה בכפר.

בשיח' ג'ראח טרם הגיע שלב כזה, אולם אין להמתין לו ויש להגביר את הנוכחות בשכונה ואת המאבק נגד הגירוש בכל הערוצים – התקשורתי, הפרלמנטרי, המחאתי, הדיפלומטי ועוד. אם הגירוש הנואל יתרחש, הוא יחול על תושבי השכונה כולה. כשלב ראשון אנו קוראים לחד"ש, לרשימה המשותפת ולכל הגורמים האחרים המתנגדים לגל הנישול המתוכנן לקיים את ההפגנה לציון 29 בנובמבר – יום הסולידריות הבינלאומית עם העם הפלסטיני – בשכונת שיח' ג'ראח.

קבוצת "הפועלות": צילי גולדנברג, יאפא שוסטר,

יובל הלפרין, רוזמרי סולן ואורן פלד

 

הקריאה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"