קו לעובד על מצבן של העובדות הפלסטיניות: בלי שכר מינימום ותלוש, משלמות דמי תיווך

לרגל יום האישה הבינלאומי, פרסמה היום (שישי) עמותת "קו לעובד" נתונים מדאיגים על מהגרות העבודה במשק הישראלי. בזמן שבתקשורת נחגגת התקדמות מעמד האישה, מעמדה של מהגרת העבודה, נראה חמור במיוחד. כך מראים נתונים שעולים מתוך סקרים ועבודת שטח שקיימנו בקרב עובדות פלסטיניות, עובדות חקלאות תאילנדיות ועובדות סיעוד.

2019-03-08_171648

תמונת המצב חמורה: העובדות סובלות מהטרדות ותקיפות מיניות. המרחב האישי שלהן לא נשמר עובדות סיעוד רבות לא זוכות לפרטיות, עובדות חקלאות נאלצות לחלוק את מרחב השירותים, האמבטיה והלינה עם גברים. אלו ואלו נדרשות לבצע, לצד עבודתן הרשמית, ללא תמורה כספית, עבודות אחרות מאשר אלו שלשמן הן הגיעו: עבודות ניקיון, טיפול בילדים ועוד. העובדות הפלסטיניות, עובדות כאילו לא קיימים חוקי עבודה בישראל: הן לא מקבלות שכר מינימום, חופשות, דמי הבראה ועוד.

ב"קו לעובד" תובעים מן הרשויות השונות לעשות את הנדרש עבור הנשים העובדות, אשר מבצעות את העבודות הקשות ביותר, עבור כולנו. החל בעובדות הסיעוד אשר דאגתן לאהובינו מפנה אותנו לעבודותינו המשתלמות יותר כלכלית, וכלה בעובדות חקלאות תאילנדיות ופלסטיניות, שמביאות אוכל לשולחננו. על הרשויות השונות לנקוט בכל אמצעי האכיפה והחקירה ולייצר את כל מנגנוני הפיקוח ומתן הסיוע הנדרשים כדי שנשים אלו יהיו מוגנות – בגופן, בנפשן, ובזכויותיהן במקום עבודתן.

עוד נמסר ש"במסגרת הכשרה שערכנו לנשים פלסטיניות למתן זכויות בתחום דיני העבודה, ערכו הנשים סקר בקרב נשים עובדות. הנשים הללו נכנסות יום יום לישראל, כדי להביא פת לחם לבתיהן, פעמים רבות הן נאלצות להיעזר בשירותי הסעות ותיווך של גברים, להם הן משלמות. הסקר נערך בקרב 100 נשים, ובין נתוניו הבולטים: 92.8% עובדות בחקלאות, 73.5% לא מקבלות תלושי שכר, 86% לא מקבלות ימי חופש. 70% לא מקבלות דמי נסיעות. 88.6% לא מקבלות דמי הבראה, ובאשר לשכר – 84% מקבלות פחות מ-170 שקל ליום. 85% מקבלות את השכר במזומן".

על פי עדותה של ע', בת 36, היא יוצאת כל יום מביתה ב-04:30 בבוקר לעבודתה החקלאית, בשדה ליד בית שאן. כשעה וחצי לוקח לה לעבור את המחסום, ולהגיע לעבודתההיא עובדת שישה ימים בשבוע, עשר שעות ביום עליהן היא מקבלת במזומן, בלי תלוש וזכויות סוציאליות, רק 120 שקל 12 שקל לשעה! פרנסת המשפחה על כתפיה, על בעלה נאסר להיכנס לישראל ולעבוד. כאשר פנתה למעסיק שלה לקבל את שכרה על פי חוק, הוא איים לפטר אותה ואת שבעת העובדות הפלסטיניות האחרות העובדות אתה, ובכך לשלול את אישור העבודה שלהן.