קו לעובד: מתחילה הרפורמה שתסיים את כבילת העובדים הפלסטינים למעסיקיהם

קו לעובד הודיע הבוקר (שישי) על שינוי מדיניות משמעותי שקודם על ידי העמותה זה שנים ארוכות: סיום כבילת העובדים הפלסטינים המועסקים בישראל בידי מעסיקיהם. מקו לעובד נמסר "במשך עשורים הועסקו מאות אלפי עובדים פלסטינים בישראל במתכונת שאיינה את כוח השוק שלהם, כבלה אותם למעסיקים ישראלים בעלי היתר, ופיתחה תופעות של סחר בלתי חוקי בהיתרים, שעבודחוב ותשלום דמי תיווך. במשך ארבעים שנה, וקרוב לעשרים שנה אחרי שהסדר הכבילה למהגרי עבודה בוטל בפסק דין של בית המשפט העליון, עובדים פלסטינים עדיין נשאו על היתריהם את שם המעסיק, ולא היו חופשיים להתפטר מעבודתם".

סמינר על זכויות עובדים של קו לעובד עבור פעילי האיגודים המקצועיים הפלסטינים בשטחים הכבושים, יוני 2020 (צילום: קו לעובד)

ועוד "לאורך השנים ניצלו גורמים שונים את המצב ליצירת רווח על גב העובדים: הם גבו מהם דמי תיווך עבור מתן היתר. מעסיקים סחרו, באמצעות גורמים שונים, בהיתרים שניתנו להם. המשמעות הכלכלית היא שעובדים רבים שילמו בין 1.5 ל-3 אלף שקל עבור היתר עבודה".

הנוהל חדש של רשות האוכלוסין וההגירה יבטל את הכבילה של עובדים פלסטינים בענף הבניין בישראל למעסיקיהם, ויאפשר להם לעבור בין מעסיקים שונים להם היתר העסקה. מטרת הנוהל החדש, שייכנס לתוקפו ב-6 בדצמבר, לצמצם את הפגיעה בזכויות העובדים, ואת הספסרות הלא חוקית בהיתרי עבודה. עד היום, היו הקצאות אישורי העבודה ניתנים לקבלנים, ואלו היו מתקשרים עם העובדים הפלסטינים, שעבודתם בישראל הייתה תלויה במעסיק ספציפי. צורת העסקה זו יצרה מצב שבו נפגע כוח המיקוח של העובדים על שכרם ותנאי עבודתם, ובכלל זאת גם תנאי הבטיחות. לצד זאת, התפתח שוק שחור של ספסרות באישורי עבודה בישראל, כשעובדים פלסטינים נדרשו לא אחת לשלם כמחצית ממשכורתם למתווכים רק עבור הזכות לעבוד.

ההחלטה לקידום הרפורמה אושרה בממשלה כבר ב-2016, אך יישומה נדחה עד כה פעם אחר פעם "בשל שיקולים תקציביים והקצאות תקנים". דו"ח מבקר המדינה מאוגוסט האחרון, כמו גם עתירה לבג"ץ שהגיש קו לעובד בספטמבר האחרון, דחקו ליישומה כעת.

עוד נאמר בנוהל שעובד שפוטר או עזב מעסיק יוכל להיכנס לישראל רק באמצעות אישור חיפוש עבודה בני שבוע. במידה ולא ימצא עבודה חדשה אצל קבלן רשום במשך 60 יום, יאבד את אישור העבודה שלו. חזרה למאגר העובדים המורשים תותר רק בכפוף לכך שיהיה מקום פנוי חדש במכסת העובדים המורשים שאישרה הממשלה. אישורי ההעסקה שיונפקו מעתה למעסיקים, לא יהיו מוגבלים למכסה מספרית של עובדים פלסטינים, והם יוכלו להעסיק כמה עובדים כאלה שירצו לעבוד אצלם. באופן זה, צפויה לגדול התחרות בין המעסיקים על העובדים, ואיתה גם תנאי עבודתם.

העסקת העובדים הפלסטינים תהיה, בכל מקרה, בהתאם לחוקי העבודה הקבועים בישראל. כמו כן, העסקת העובדים הפלסטינים תיעשה רק בהעסקה ישירה ולא באמצעות קבלני כוח אדם. מקו לעובד נמסר: "המלאכה עוד מרובה –  יש לוודא שתוקם מערכת שתאפשר לעובדים לחפש עבודה באופן עצמאי על מנת למדר תיווך בלתי חוקי מהשטח הרווי בו. יש לוודא, שאיש לא ימשיך למצוא דרכים עקיפות לסחוט כספים מהעובדים, ולא פחות חשוב – יש ליידע את העובדים על ההחלטה. אך לצד כל זאת, החל מה-6 בדצמבר, יש לנו סיבה לקוות: הכבילה הלא חוקית למעסיקיהם, תתבטל".

מחקר של בנק ישראל על הסחר הבלתי חוקי בהיתרי עבודה של הפועלים הפלסטינים:

https://www.boi.org.il/he/Research/DocLib3/%D7%AA%D7%99%D7%91%D7%94%20%D7%94.pdf