'קומוניסט אז וקומוניסט היום': האמן הוותיק גרשון קניספל נפטר בחיפה

האמן הקומוניסטי הוותיק גרשון קניספל נפטר אתמול (שישי) בחיפה, בן 86 שהיה במותו. עם פרסום הודעת בדבר מותו, מסר ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "אני אבל על מותו של גרשון קניספל, מבכירי אמני ישראל, יוצר רבתחומי מרגש, קומוניסט, איש שלום ושוויון. חי במאבק לעולם צודק".

2018-09-08_165008

גרשון קינספל (צילום: אוטרה פוליטיקה)

קניספל נולד בגרמניה ב-1932 וכעבור שלוש שנים, בעקבות עליית הנאצים לשלטון, הגיע לארץ עם הוריו. בראשית שנות ה-50 למד אמנות בבצלאל. ב-1956 הציג את תערוכת היחיד הראשונה בגלריה לאמנות כ"ץ ובה הוצגו איוריו לשירי אלכסנדר פן. התערוכה שוחזרה לפני חמש שנים בגלריית "חנינא" התלאביבית.

ב-1954 הצטרף קניספל למפלגה הקומוניסטית הישראלית, ועד מותו היה חבר מק"י. הוא נותר קומוניסט נחוש שאינו מהסס להציג את עמדותיו המובהקות למען שחרורו של העם הפלסטיני מעול הכיבוש. ב-1958 הוא הגיע לברזיל בעקבות זכייתו במכרז לתכנון עבודת קיר רחבת ממדים, ומאז חי בה לסירוגין כיוצר שותף וכפעיל בתחומי תרבות ואמנות הנושאות מסרים חברתיים ופוליטיים. ב-1964 הפך למבוקש על ידי כוחות הביטחון של ההפיכה הצבאית הפרואמריקאית בברזיל, נמלט בעור שיניו ושב ארצה. ב-1995 חזר לברזיל ומאז הוא חלק את זמנו בין סאו פאולו לישראל. בין עבודותיו הפיסוליות הידועות: האנדרטה ליום האדמה בעיר סחנין, שיצר יחד עם הצייר עבד עבאדי.

בשנת 2016 יצא לאור בהוצאה משותפת ברזילאיתישראלית ("הקיבוץ המאוחד") ספר מקיף על יצירתו בעריכת פרופסור גילה בלס ובו פורסמו טקסטים מאת גדעון עפרת, נתן זך, רון ברטוש, בתיה דונר, פאביו מגלנס, ג'ואו בטיסטה דה אנדרדה ובלס. לקראת הופעת הספר התראיין קניספל ב"זו הדרך" ואמר "קומוניסט אז, וקומוניסט היוםנדמה לי שאני הקומוניסט היחיד הפעיל בוזמנית בשתי מפלגות, הישראלית והברזילאית".

לריאיון שנערך גם גרשון קניספל ב-2016 ושפורסם ב"זו הדרך" (עמ' 7):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/06/G25_2016.pdf