'קומוניסטית בדם ופמיניסטית' – סגנית ראש עיריית חיפה העתידית שהירה שלבי

"קומוניסטית בדם ופמיניסטית" כך הגדירה את עצמה שהירה שלבי בראיון שפורסם הבוקר (שבת) באתר "וואלה". שלבי, חברת מועצת העיר חיפה עתידה להתמנות סגנית ראשת העיר חיפה במסגרת ההסכם שנחתם בין סיעת חד"ש לראשת העיר עינת קלישרותם.

2018-12-15_192247

שהירה שלבי (ראשונה משמאל) בעת טכס סיום של קורס העצמת נשים ערביות (צילום: אל אתיחאד)

שלבי בת 50, חיפאית ילידת הכפר אכסאל שבעמק יזרעאל גדלה בבית קומוניסטי. היא בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בלימודי דתות, שאת שניהם עשתה באוניברסיטת חיפה, שם הייתה פעילה בתא חד"ש וחברת ועד הסטודנטים הערבים. בעבודתה האחרונה, בעמותת שתי"ל של הקרן החדשה לישראל, היא פיתחה וניהלה את תחום החברה המשותפת, לעידוד שוויון אזרחי בין יהודים לערבים בישראל. היא הייתה שותפה לייסוד התנועה הפמיניסטית ערביות, והקימה כמה יוזמות וארגונים הפועלים למען קידום מעמדן של הנשים הערביות בארץ.

במשך שנים היא שימשה כיועצת לארגונים חברתיים בתחומים של מנהיגות, תכנון וחשיבה אסטרטגיים, עבודת צוות, פיתוח וניהול משאבים ועבודה קהילתית. כמו כן, היא הנחתה קבוצות בנושאים של דיאלוג ויישוב סכסוכים, מנהיגות והתפתחות אישית, ואף עוסקת בהכשרת מנחי קבוצות. במקביל, היא מוכרת כפעילה חברתית ברמה המקומית, הארצית ואף הבינלאומית, ומילאה שורה של תפקידים בארגונים לשינוי חברתי.

"אני חושבת שהמאבק שלנו הוא לא חיפאי", אמרה שלבי בסוגיה של מינוי סגן ראש העיר הערבי. "זהו מאבק על החברה הישראלית והאופי שלה, על הדמוקרטיה ועל חופש הביטוי שהולך ומצטמצם". שלבי סיפרה כי "ברגע שהיו שמועות שאני אהיה סגנית ראש עיר, הפוסטים שהיו על 'מחבל' הפכו ל'מחבלת'. שמו את התמונה שלנו חצי חצי, בה אני נראית עם זקן".

"אנחנו לא 'הערביה הטובה המקובלת על הממסד' לצד 'הערבי הרע הלא מקובל'", הדגישה שלבי. "אנחנו שותפים לדרך, אנחנו חלק ממפלגה, אנחנו נגד הכיבוש, נגד דיכוי של עמים, נגד טרור ונגד מלחמות. מהצד השני, אנחנו בעד צדק חלוקתי, בעד שלום, בעד זכות הגדרה עצמית, בעד שתי מדינות".

שלבי הוסיפה כי זו העמדה הרשמית של המפלגה. "זו הצהרה של המפלגה ערכית", אמרה והוסיפה, "לא כמו זאת של נתניהו, שהיא הסתה נגד הציבור הערבי והשמאל. שלבי הביעה הערכה לקלישרותם שתשמש לה סגן בעוד שנתיים וחצי. "היא מעריכה את התמיכה בנו, ועומדת מול כל כוחות הרוע הזה", אמרה. "היא אישה אמיצה ומנהיגה ואני שמחה להיות שותפה שלה ממשלה שרודפת אחרי אזרח, פעיל פוליטי, בגלל שהוא אומר את העמדות שלו" הוסיפה. שלבי גם מתחה ביקורת על התקשורת שליוותה בימים האחרונים את הלחצים על זעאתרה לזוז הצידה ולוותר על התפקיד. "כל מה שמעניין אותה זה לחשוף עוד ביטוי ועוד ביטוי", טענה שלבי. "היה רגע שאמרתי לרג'א, מישהו הקליט אותך בגיל ארבע מה אמרת לגננת?".