קולומביה: מפקדים לשעבר בגרילה קוראים לשוב למאבק המזוין נגד המשטר

קבוצה גדולה של לוחמים לשעבר בארגון המורדים הגדול ביותר בקולומביה, הכוחות המזוינים המהפכנים ((FARC הודיעה אתמול (חמישי) בסרטון וידאו ששודר בכל כלי התקשורת של המדינה הדרום-אמריקאית, שהיא חוזרת לשדה הקרב ותצא במתקפה חדשה נגד ממשלת קולומביה הימנית-קיצונית – שלוש שנים לאחר הסכם השלום שעליו חתמו הצדדים

"שבים לאחוז בנשק" כותרת בכלי התקשורת של בוגוטה (צילום: רדיו קראקול)

 

איוון מארקס וחסוס סנטריץ', שני מפקדים בכירים לשעבר בארגון הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה הופיעו בסרטון שעלה ליוטיוב וצולם סמוך לנהר אינירידה באמזונס הקולומביאני. "זהו המשך מאבק המורדים בתשובה לבגידה של המממשלה בהסכמי השלום שנחתמו בין הצדדים בהוואנה", אמר מארקס שנראה בסרטון לבוש במדים ומוקף בלוחמים חמושים. "מעולם לא הובסנו או הפסדנו אידיאולוגית במערכה ולכן המאבק המהפכני ממשיך". מארקס עמד בראש נציגות המורדים במשא ומתן שהביא להסכם השלום ב-2016. בשנה שעברה הוא נעלם, עזב את תפקידו כחבר פרלמנט וירד למחתרת.

מארקס הוסיף שקבוצת המורדים רוצה לשתף פעולה עם ארגון המורדים וותיק נוסף: צבא השחרור הלאומי (ELN) אולם לדבריו הם לא ישתמשו בחטיפות של בעלי הון ובעלי קרקעות כמקור למימון פעולותיהם. ליד סנטריץ', ששמו האמיתי הוא סוויסיס פאוסיאס הרננדס הופיע מפקד לשעבר נוסף בגרילה, הרנאן דאריו ולאסקס המכונה "אל פאיסה".

בנאומו הדגיש מארקס שמאז נחתמו ההסכמים בנובמבר 2016 "ונטשנו את כלי הנשק בתמורה לכלום", ממשיכים מעשי הרצח, מעשי ידיהם של הצבא וכנופיות הימין, של פעילי חברתיים ולוחמי גרילה לשעבר. "בשנתיים האחרונות נרצחו כ-500 מפעילות ופעילים בתנועה החברתיות ובאיגודים המקצועיים ויותר מ-150 לוחמי גרילה לשעבר. איש לא נתן את הדין על כך". על פי הערכות כ-2,000 לוחמים לשעבר התגייסו שוב למאבק המזוין.

.