קובה: טראמפ נוקט צעדי כפייה שפוגעים בעם אך לא יחלישו את המהפכה

ממשלת קובה גינתה הבוקר (שבת) את החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבטל כמה חלקים מהסכם הפיוס שנחתם בין המדינות בתקופת הנשיא הקודם ברק אובמה. בהודעה מטעם הממשלה שהוקראה במהדורות החדשות ושפורסמה בעיתון "גראנמה" נמסר כי טראמפ "נוקט צעדי כפייה מהעבר" שפוגעים בעם הקובני ומונעים ממנו התפתחות כלכלית, אך הם לא יחלישו את המהפכה וגורלם להיכשל. עם זאת, צוין כי הוואנה עדיין מעוניינת להמשיך בדיאלוג מכבד בין הצדדים. עוד נמסר כי "כל מהלך שבכוונתו לשנות את המערכת הפוליטית, הכלכלית או החברתית בקובה בין אם על ידי לחץ או אמצעים עדינים יותר גורלו להיכשל".

2017-06-17_172507

כרזה בהוואנה נגד האמברגו האמריקאי על קובה הנמשך עשרות שנים (צילום: גראנמה)

לדברי הממשלה הקובנית טראמפ מונע משיקולים פוליטיים והוסיפה כי ארצות הברית אינה בעמדה ללמד את קובה שיעורים בזכויות אדם לנוכח בעיותיה הפנימיות. "יש לנו חששות רציניים לגבי כיבוד זכויות אדם במדינה בארה"ב", נמסר בהודעה בהתייחס לנושאים כמו אלימות המשטרה, פשעי נשק, אפליה גזעית, חוסר בביטוח בריאות ציבורי, אישוויון מגדרי ועינויים בבסיס גואנטנמו. עם זאת, ההודעה נחתמה בתקווה לשיתוף פעולה ודוקיום למרות ההבדלים בין שתי המדינות.

טראמפ הודיע אמש על הרחבת ההגבלות על נסיעת אזרחי המדינה לקובה ועל הקשרים בין חברות עסקיות עם גופים במדינה הסוציאליסטית. כך הצהיר בנאום שנשא ברובע "הוואנה הקטנה" בעיר מיאמי שבפלורידה. כאמור, טראמפ ביטל חלקים נרחבים מהמדיניות שהוביל ממשלו של ברק אובמה כלפי קובה, מאז ההתחממות ביחסים בין המדינות בשנת 2014 וחידוש היחסים הדיפלומטיים. יחד עם זאת, אובמה, לא הסיר את האמברגו על קובה הנמשך מזה עשרות שנים.

טראמפ הבטיח במהלך הקמפיין הבחירות בשנה שעברה להקשיח את עמדת ארה"ב כלפי קובה. טראמפ הכריז אתמול על הגברת האכיפה על האיסור הקיים שהוטל על נסיעת אזרחים אמריקנים לקובה. הממשל הקודם הגדיר 12 קטגוריות לביקורים פרטיים של אזרחים אמריקניים בקובה, למטרות חינוכיות, עיתונאיות, דתיות ולנסיעות בתחומים נוספים. נסיעות למטרות תיירות אינן נכללות בהגדרות אלו. לדברי אחד הבכירים הממשל הימני רואה פתח ל"ניצול" הגדרות אלו, למטרות קיט באי הקאריבי. שינוי המדיניות יביא לביטול הקטגוריות הקיימות לנסיעות פרטיות אך יותיר אותן על כנן באשר לנסיעות קבוצתיות.

הדיווחים על אודות כוונתו של טראמפ עוררו ביקורת מצד מתנגדיו הפוליטיים בתוך ארצו שהביעו פליאה על הכוונה לבודד את קובה ברקע טענותיו כי אסור לארצות הברית להטיף מוסר למדינות אחרות בנושאי זכויות אדם. כמה מעוזריהם של חברי קונגרס העריכו כי טראמפ יתקל בקשיים באישור המדיניות החדשה, בשל הצהרותיו על רצונו לעודד עסקים אמריקניים וליצור מקומות עבודה חדשים במדינה.

להצהרת ממשלת קובה בתגובה להכרזת הנשיא טרמאפ אמש, כפי שפורסמה הבוקר ב"גראנמה" (ספרדית):

http://www.granma.cu/cuba/2017-06-16/declaracion-del-gobierno-revolucionario-video