קובה הראשונה בעולם שבה הצליחו למגר את התופעה של הדבקת תינוקות באיידס בשלב ההיריון

ארגון הבריאות העולמי הודיע בשבוע שעבר כי קובה הפכה להיות המדינה הראשונה בעולם שהצליחה למגר את התופעה של העברת נגיף האיידס מאם לתינוק. ב-2013, רק שני תינוקות נולדו שם כשהם נושאים את הנגיף – במדינה בת למעלה מ-11 מיליון תושבים. ההצלחה הזאת, שראש ארגון הבריאות העולמי כינה "אחד מההישגים המרשימים ביותר בבריאות הציבור", התאפשרה הודות לביצוע בדיקות HIV  לנשים הרות ומתן טיפול למי שנמצאו חיוביות לנגיף. על כך מסר העיתון הקובני "גראנמה".

2015-07-05_202239

מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, ד"ר מרגרט צ'אן, מוסרת בשבוע שעבר כי קובה הפכה להיות המדינה הראשונה בעולם שהצליחה למגר את התופעה של העברת נגיף האיידס מאם לתינוק (צילום: גראנמה)

אבחון הנגיף אצל האם בשלבים מוקדמים של ההיריון מאפשר למנוע את העברת הנגיף בסיכוי של מעל 99 אחוזים והולדת תינוק נקי מ-HIV. לאחר הגילוי האם מתחילה טיפול תרופתי, מה שמונע את העברת הנגיף לתינוק. בנוסף, גם מצבה הרפואי של האם עשוי להשתפר פלאים, אם תיטול קוקטייל של שלוש תרופות לטיפול במחלה.  למרות ההישג המשמעותי, שהתאפשר כאמור בזכות הבדיקות המקדימות, בישראל אין שום המלצה לנשים בהיריון או לקראת היריון לבצע בדיקת איידס.